جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش نشست روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و چین مورخ 98/7/23

نشست روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری ایران و چین با حضور مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه گذاری با هدف بررسی مشکلات و موانع تجارت و سرمایه گذاری صبح روز سه شنبه مورخ 23 مهر 98 با حضور اعضاء اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ضمن گرامیداشت یاد مرحوم جناب آقای حاج اسدا… عسگراولادی بنیانگذار این اتاق و خوشامدگویی به فعالان اقتصادی حاضر در نشست گفت: چین همیشه شریک بزرگ تجاری ایران بوده و یک چهارم تجارت فرامرزی ایران با کشور چین می باشد و در خصوص تجارت با چین با اقدامات سازمان سرمایه گذاری ایران که مسئولیت کمیسیون مشترک بین دو کشور را بر عهده دارند گشایش هایی حاصل شده است.

آقای حریری افزود: طرح یک پهنه یک راه در سال 2013 اعلام شده و تا امروز کشورهای حاشیه این جاده 300 میلیارد از این پروژه ها بهره مند شده اند. اما نگاه ایران از سال 2016 به این مسئله معطوف شده و از سال گذشته به طور جدی اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و وظیفه ما به عنوان بخش خصوصی جذب سرمایه گذار در سطح خرد و متوسط است و می بایست به عنوان بخش خصوصی تلاش کنیم اندازه روابط خود را با چین بزرگتر نمائیم. من از تجار و فعالین اقتصادی می خواهم که در روابط تجاری که با تجار چینی دارند آن ها را ترغیب به سرمایه گذاری در ایران نمایند و مطمئناً چینی ها مایل به سرمایه گذاری و همکاری در ایران می باشند.

وی همچنین خطاب به تجار ایرانی گفت: چین دارای بازار فروش هر نوع کالای ایرانی می باشد و از فعالین اقتصادی خواست با اعتماد به کالای تولیدی خود در جهت گسترش روابط با چینی ها اقدام نمایند.

آقای کوده ئی، مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه گذاری با تشکر از دعوت به این نشست گفت: روابط ایران و چین همواره روابط خوبی بوده است و ما به دنبال یک تعامل پایدارتر و ایجاد ثبات در رویه ها و دستیابی به یک برنامه بلند مدت می باشیم و در این راستا به مطالعه و بررسی سه رویکرد سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرایی پرداخته ایم.

وی در ادامه به اهمیت نقش کمیسیون مشترک بین دو کشور ایران و چین پرداخت و افزود: تلاش ما در این است که از طریق کمیسیون های مشترک دو کشور که تاثیر بسیاری در روابط ایران و چین داشته است، بتوانیم اقداماتی انجام داده و با برگزاری مطلوب این کمیسیون به نتایج مثبتی در موارد گوناگون برسیم.

مدیرکل دفتر روابط اقتصاد خارجی سازمان سرمایه گذاری با اشاره به اقدامات اخیر دولت ایران در زمینه تبادل هیات ها در سطح کلان کشور و ارسال پیام به دولتمردان چین از سوی مقامات ایرانی، بر حفظ روابط بلند مدت تاکید نمود و گفت: تبادل هیات های تجاری بین دو کشور ایران و چین بسیار مهم است و برای جذب سرمایه گذاری گسترش تبادلات تجاری در سطح خرد و متوسط ضروری است و در واقع تجارت و سرمایه گذاری دو بخش لاینفک می باشند.

آقای کوده ئی بخش سرمایه گذاری را بخش مهمی در روابط تجاری دانست و گفت: ارائه مشوق ها در این امر بسیار مهم است چرا که ما رقیب های بسیاری داریم و جذب سرمایه گذاری در بخش صادرات به نفع کشور می باشد. وی افزود: رابطه تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری میان دو کشور می بایست برد-برد باشد.

در پایان نشست فعالین اقتصادی به طرح مشکلات و سوالات خود پرداختند.