نشست با هیات چینی به سرپرستی مدیرکل دفتر توسعه تجارت خارجی وزارت بازرگانی چین بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ 97/4/20 با هدف توسعه روابط بین ایران و چین در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
این هیات به منظور شرکت در نمایشگاه خودرو و قطعات خودرو به ایران آمده و در جهت بهبود روابط بین دو کشور، درخواست نشست با اعضای اتاق ایران و چین را داشتند.
ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ضمن آرزوی اقامتی خوش برای این هیات در خصوص روابط خوب دو کشور صحبت کرد و زمینه فعالیت قطعات خودرو را یکی از زمینه های موجود برای همکاری با ایران دانست.
آقای عسگراولادی در ادامه به مشکلات بانکی و مالی اشاره نمود و راه حل این مشکل را در انتقال مشکلات فعالین اقتصادی ایران به مسئولان چینی دانست. وی در این خصوص افزود: تجارت میان ایران و چین در سال 2018 از مرز 40 هزار میلیارد دلار خواهد گذشت و اگر بخواهیم به میزان بیشتری از روابط اقتصادی دست پیدا کنیم، می بایست مشکلات مالی و بانکی حل شوند.
خانم Guan Xin، معاون مدیرعامل شرکت Sinomachint که به نمایندگی از طرف مدیرکل دفتر توسعه تجارت خارجی سرپرستی این هیات در این نشست را بر عهده داشت، ضمن تشکر از برگزاری این نشست، به نمایشگاه برگزار شده در شهر آفتاب که در آن شرکت های بزرگ خودروسازی و شرکت های قطعه سازی چین حضور داشتند اشاره نمود و گفت تعداد شرکت های چینی که علاقمند به همکاری با ایران می باشند روز به روز بیشتر شده و ما امیدواریم که این روابط بهبود یافته و پایدار بماند. در ادامه وی از شرکت های ایرانی جهت بازدید از نمایشگاه مذکور دعوت کرد.
مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز به افزایش مبادلات تجاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: از سالها پیش هر ساله ما افزایش مبادلات تجاری با چین را شاهد بودیم و همواره روابط خود را با چین حفظ کرده ایم و این نشان دهنده این است که تلاطمات سیاسی دوران های مختلف بر روابط این دو کشور تاثیری نداشته و همواره رو به رشد بوده است.
وی همچنین در خصوص عدم تاثیر پذیری روابط دو کشور بر مشکلات پیش روی ایران ابراز امیدواری کرد. در سال 2014 با سفر ریاست جهمور چین به ایران، تفاهم نامه های خوبی به امضا رسیدند و در سال گذشته هم با ابتکار یک کمربند یک راه با تفاهم نامه های خوبی که به امضا رسیده می توان همکاری های بیشتری را برقرار کرد.
وی به ارائه آماری در خصوص تولید خودرو در ایران پرداخت و گفت: 5 سال پیش، مجموع تولید خودروهای چینی در ایران کمتر از 8000 واحد در سال بود و اتومبیل های کمتر از سه شرکت چینی در ایران مونتاژ میشد. امروز تیراژ اتومبیل های چینی بالای 75000 واحد می باشد و پیش بینی میکنیم که طی امسال و سال آینده 10% از اتومبیل هایی که در ایران عرضه می شود، اتومبیل های چینی باشد. این ایده باعث می شود که بتوان ایران را به هاب تولید اتومبیل های چینی در منطقه تبدیل کند.
تشکیل شرکت های مشترک یا مستقل چینی برای تولید اتومبیل در ایران چند مزیت دارد:
1- نرخ انرژی ارائه شده به کارخانه جات در کشور ما نصف قیمت انرژی در کشور چین می باشد.
2- در مناطق آزاد و ویژه و محروم معافیت های مالی خوبی داریم.
3- حداکثر مالیات گرفته شده د سایر مناطق 25% سود می باشد.
4- نرخ بیمه کارگری ایران برای کارفرما 23% و در چین 32% می باشد.
5- دستمزد نیروی انسانی در ایران کمتر از نصف دستمزد انسانی در چین می باشد.
6- حداقل دستمزد در ایران برای کارگر کمتر از 200 دلار است در حالی که حداقل دستمزد در چین 500 دلار می باشد.
7- نیروی متخصص تحصیلکرده در کشور چین در بدو ورود به کار 2000 دلار بوده و در ایران بین 800 تا 900 دلار می باشد.
آقای نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازان ایران ضمن ارائه معرفی کوتاهی از اقتصاد خودروسازی و انجمن همگن قطعه سازان ایران پرداخت. وی گفت تعداد قطعه سازان ایران 1530 واحد متشکل از 550 هزار نفر می باشد که به طور مستقیم و غیر مستقیم در زمینه قطعه سازی فعالیت دارند. میزان تولید خودرو در ایران در سال گذشته 1میلیون و پانصد هزار خودرو بوده است و برای دستیابی به تولید 3میلیون خودرو در سال در تلاشیم. حدود 55% از قطعات در ایران تولید شده و امیدواریم این میزان به 80% برسد. علاوه بر این با آغاز روابط بین الملل خود با شرکت های خودروسازی خارجی بر اساس توافق فیمابین دو کشور می بایست 30% از تولیدات خود در ایران را یا به صورت خودرو و یا به صورت قطعه صادر کنند. بر اساس سیاستهای دولت ایران مبنی بر حمایت از تولید داخلی، تعرفه قطعات خودرو بین 15 تا 32% می باشد. اولین تحریم های اعمال شده بر ایران در زمینه قطعات خودروسازی خواهد بود البته با این تحریم ها در گذشته ما درصد تولیدات داخلی را بالا بردیم و آماده همکاری با شرکتهای چینی برای تولید مشترک در ایران می باشیم.
در ادامه نشست، فعالین اقتصادی دو کشور به پرسش و پاسخ و مذاکره رو در رو پرداختند.