جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و چین تفاهم نامه امضا کردند – پیمان مشترک برای توسعه روابط با چین

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تفاهم نامه همکاری های مشترک امضا کردند.

برای امضای این تفاهم نامه،اعضای هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و چین، روز گذشته به ساختمان شماره 275 خیابان مطهری آمدند و با اعضای هیأت رئیسه اتاق تهران دور یک میز نشستند. با این تفاهم نامه 9 بندی،دوطرف برای همکاری مشترک در راستای بهره برداری هرچه بیشتر از روابط تجاری بخش خصوصی ایران و جمهوری خلق چین هم پیمان شدند.
iran-china

اسدالله عسگراولادی که ریاست اتاق مشترک ایران و چین را به عهده دارد، پیش از امضای این تفاهم نامه برای دقایقی به تشریح فعالیت های این اتاق مشترک پرداخت. عسگراولادی به راه اندازی اتاق ایران و چین در پاییز سال 79 اشاره کرد که به گفته وی در سفر محمد خاتمی رییس جمهور وقت به کشور چین نطفه آن گذاشته شد. به گفته عسگراولادی، در آن سفر علینقی خاموشی که در آن زمان رییس اتاق بازرگانی ایران بود نیز حضور داشت و تفاهم نامه تأسیس شورای مشترک دو کشور امضا شد. پس از بازگشت هیأت ایرانی از چین بود که بخش خصوصی ایران دست به کار شد و با عضوگیری تجار و بازرگانان فعال در بازار چین در همان سال شورای مشترک ایران و چین جایش را به اتاق مشترک داد. به گفته رییس اتاق مشترک ایران و چین، این اتاق در سال 2000 میلادی با 200 عضو کار خود را آغاز کرد و امروز که سومین دوره هیأت مدیره آن برسر کار است تعداد اعضای آن به مرز 5هزار نفر رسیده است. عسگراولادی خاطرنشان کرد که اتاق مشترک ایران و چین پس از اتاق تهران، دومین اتاق بزرگ بازرگانی کشور است.
عسگراولادی سپس به تشریح فعالیت های اتاق مشترک ایران و چین در سال جاری پرداخت. او گفت : در 8 ماه اخیر موفق شدیم 12 تا 14 هیأت تجاری-اقتصادی را به کشور چین بفرستیم که به طور میانگین هر 20 روز یک هیأت ایرانی که شامل هیأت اقتصادی،سیاسی و فرهنگی می شود را به این کشور اعزام کرده ایم. به گفته وی، در هیأت هایی که اتاق مشترک ایران و چین اعزام کرده است نمایندگان مجلس، برخی از استانداران سراسر کشور،رؤسای اتاق های شهرستان ها و فعالان اقتصادی حضور داشته اند. او همچنین از اعزام دو هیأت سیاسی از ایران به کشور چین خبر داد که : « ما در اتاق ایران و چین موفق شدیم طی سال جاری دو هیأت سیاسی از حزب مؤتلفه اسلامی را به دیدار با اعضای حزب کمونیست چین ببریم. در این مدت همچنین مقدمات میزبانی دو هیأت سیاسی از احزاب کمونیست برخی استان های چین با حزب مؤتلفه اسلامی را به عهده داشتیم و ما نیز در این دیدارها به عنوان بخش خصوصی مذاکراتی داشتیم.» به گفته وی،اتاق ایران و چین در 8ماه اخیر حدود 20 هیأت را با این کشور مبادله کرده است.
عسگراولادی همچنین به راه اندازی شعبه اتاق مشترک ایران و چین در مشهد اشاره کرد و که به گفته وی به زودی فعالیت خود را در این شهر آغاز می کند. او تفاهم نامه اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و چین را در راستای تعامل و همکاری بیشتر دو اتاق دانست و افزود: «در حال حاضر از میان 4900 عضو فعال اتاق ایران و چین،حدود 3500 نفر عضو اتاق تهران هستند.»
عسگراولادی در بخش دیگری از سخنانش به اقتصاد روبه گسترش چین اشاره کرد و آنگونه که خود گفت “چین دنیای تازه ای را پیش روی اقتصاد جهان باز کرده است.” او با این مقدمه کوتاه، به بیان تعامل و گسترش مناسبات اقتصادی ایران با چین پرداخت و در شرایطی که کشور به زیر فشارها و بداخلاقی های غرب رفته است تأکید کرد که “ما ناچاریم لبخند چین را بپذیریم.” رییس اتاق ایران و چین بر عبور کشور از برهه تحریم ها تأکید کرد و با یادآوری اعزام هیأت های اقتصادی از ایران به کشور چین،گفت:«چندین بار در قالب هیأت بخش خصوصی به همراه آقای نهاوندیان به چین رفتیم و موفق شدیم در دیدار و مذاکره با رییس کل بانک مرکزی و رییس کل امور مالی چین،راه هایی را برای حل مشکلات فاینانس تجار ایرانی باز کنیم.» عسگراولادی افزود: « چهار بانک چینی در حال حاضر با بانک های دولتی و خصوصی ما همکاری می کنند.» او به حجم مبادلات تجاری دوطرف اشاره کرد که به مرز 28 میلیارد دلار رسیده است و از این حجم 58 تا 60 درصد متعلق به ایران است. این فعال اقتصادی،مبادلات بازرگانی دو کشور را در مرز اشباع اعلام کرد و از این رو راهکار سرمایه گذاری مشترک را پیشنهاد داد:«باید چینی ها را تشویق کنیم که بیایند و در ایران سرمایه گذاری کنند، که ما در اتاق مشترک ایران و چین در این مسیر گام برداشته ایم و تاکنون توانسته ایم دو نمایشگاه و همایش بزرگ سرمایه گذاری را در این کشور برگزار کنیم.» عسگراولادی از برگزاری سومین همایش سرمایه گذاری ایران در هنگ کنگ خبر داد که طی دو ماه آینده با کمک دولت در این کشور برپا می شود. او از هیأت رییسه اتاق تهران درخواست کرد هیأتی را برای شرکت در این همایش معرفی کند.

افسران توسعه روابط با چین

یحیی آل اسحاق نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه، عسگراولادی و فعالان اتاق ایران و چین را جلودار میدان معماری و افسران عملیاتی بسترساز روابط ایران و چین اعلام کرد. آل اسحاق، یکی از آسیب های جدی حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی به زعم وی امنیتی را عدم توجه به “محوریت بودن تجارت” اعلام کرد و از الزامات رسیدن به سند چشم انداز 20 ساله و کسب جایگاه نخست در منطقه را توجه به این مهم دانست. رییس اتاق تهران گفت: «چین برای همیشه ما مهم است و نه حالا که در شرایط تحریم به سر می بریم.» او،یکی از راه های حضور و استمرار ایران در حوزه های بین المللی را توسعه روابط همه جانبه با چین دانست و از اهرم های این اتفاق را اتاق مشترک ایران و چین اعلام کرد. به گفته آل اسحاق، اتاق ایران و چین و فعالان این بخش به خوبی می توانند در معماری اقتصاد کشور نقش داشته باشند. او همچنین امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک میان اتاق تهران و اتاق ایران و چین را از اتفاقات بزرگ اتاق های بازرگانی برشمرد و خواستار تشکیل نهاد پیگیرکننده جلسات مشترک این دو اتاق شد.