جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

اتصال سامانه های اقتصادی کشور به سامانه های تجارت و گمرک سبب یکپارچگی اطلاعات می شود

دکتر سید احسان خاندوزی در این آئین با گرامیداشت یاد شهید فخری زاده گفت: سامانه ای که امروز شاهد افتتاح آن در گمرک اینچه برون هستیم، حاصل زحمات این شهید بزرگوار و گروه ایشان است و انشاالله شاهد تجلی و تبلور روح استقامت و ابداعات این شهید بزرگوار در دیگر حوزه های فناوری های کشور نیز باشیم.

وزیر اقتصاد هوشمند سازی نظارت ها از طریق سامانه ایکس ری کامیونی – کانتینری تولید داخل را که با جدید ترین تکفناوری های مرتبط همراه است،  یکی از نقاط قابل توجه در فرایند نظارت و کنترل گمرکی و ترانزیتی کشور برشمرد و اظهار داشت: امروز با پیوستن دو دستگاه ایکس ری کامیونی – کانتینری،  ظرفیت این تجهیزات از ۱۵ به ۱۷ دستگاه افزایش یافت و خبر خوش این است که در یک یا دو سال آینده معادل همین عدد و یا بیش از آن، شاهد افزایش ظرفیت در بخش دستگاه های ایکس ری کامیونی- کانتینری خواهیم بود که نشان دهنده رشد حداقل  ۱۰۰ درصدی ظرفیت این حوزه در دو سال آینده است.

دکتر خاندوزی با اشاره به صحبت های رئیس کل گمرک ایران  گفت : انشاالله در سه ماه آینده نیز ، هر ماه یک افتتاح جدید در حوزه هوشمند سازی نظارت ها از طریق فناوری های نوین خواهیم بود. 

وزیر اقتصاد در ادامه افزود : محوریت تولید داخل در این حوزه ، اهمیت تلاش های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بخش خصوصی را دوچندان می کند. 

وی تأکید کرد: مسئله هوشمند سازی در عرصه اقتصادی رویکرد قطعی دولت سیزدهم است و ما ادامه دهنده تلاش هایی هستیم که در این زمینه انجام شده است و مصمم هستیم این بار با سرعت بیشتر از قبل، حتی بتوانیم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و برنامه های مرتبط با هوش مصنوعی و نظارت با استفاده از دستگاه های ایکس ری استفاده کنیم تا از این مسير درجه بالاتری از دقت و قطعیت را در یافته ها شاهد باشیم.  

دکتر خاندوزی همچنین نکته مهم دیگر را مسئله اتصال سایر سامانه های اقتصادی کشور به سامانه های مرتبط با سامانه های تجارت و گمرک کشور عنوان کرد و گفت: وزارت اقتصاد به اندازه وسع خود تلاش خواهد کرد با جدیت خیلی بیشتر از گذشته ، سامانه های ذیل این وزارتخانه را به هم متصل کرده تا در مجموع بتوان از یکپارچگی اطلاعات برای حکمرانی اقتصادی هوشمندتر و دقیق تر بهره مند شد.

وی افزود : اگر سامانه های دستگاه های مختلف کشور به مثابه جزایر مجزا، عمل کنند هیچگاه این امکان را به حاکمیت نمی دهند تا از مزیت های هوشمند سازی به خصوص در حوزه های مالیاتی، بانکی، گمرکی و غیره بهره مند شود و ما چاره ای جز حرکت به سمت اتصال و یکپارچگی سامانه های اقتصادی نخواهیم داشت که این امر نیز به فضل خدا رخ خواهد داد.

وزیر اقتصاد از سایر بخش های اقتصادی و مدیریتی نظیر وزارتخانه های مختلف، دستگاه های نظارتی متأثر، نیروی انتظامی و بخش قضایی کشور خواست به جریان  اتصال داده ها بپیوندند تا با هوشمند شدن حکمرانی اقتصادی کشور، ثمرات آن در اقتصاد مالی ارتقاء یابد.

دکتر خاندوزی با تصریح این مطلب که با اتصال سامانه های مختلف تجاری و گمرکی و همچنین هوشمند سازی، شاهد کاهش قاچاق کالا، کاهش فرارهای مالیاتی و عدم سو استفاده از فرصت های اقتصادی برای منافع شخصی در مقابل منافع ملی خواهیم بود، افزود: نقطه شروع این تحول خبری بود که چند روز قبل به مردم عزیز دادم و آن  برطرف شدن معضل چند ساله انتقال کامل داده‌های سامانه گمرک و سامانه جامع تجارت است که سبب می شود بخشی از مصوبات روی زمین مانده اجرایی شود.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد در کنار توسعه و پیشرفت های سخت افزاری و فناوری به معنای سخت آن ، شاهد این باشیم که به لحاظ فناوری نرم و اداره امور اقتصادی کشور، به سمت بلوغ و یکپارچگی بیشتر حرکت کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: تلاش ما این است که حامی پذیرش ریسک تولید کنندگان و  بخش خصوصی در کشور باشیم تا انشاالله این نهال کوچک به سرعت  توانمند و قوی شده و این صنعت را به عنوان یک حوزه هم تولیدی و هم ناظر به بازار های صادراتی مورد توجه قرار دهیم.

گفتنی است در حاشیه این مراسم وزیر اقتصاد، به همراه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از مرکز شبیه سازی سامانه جامع امور گمرکی، کشفیات گمرک و مانیتورینگ سامانه های ایکس ری گمرکات بازدید کردند.