جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

رئیس اتاق ایران و چین : تحولات سیاسی نمیتواند خللی در روابط اقتصادی ایجاد نماید

نشت هیات اعزامی از حزب کمونیست چین و مقاماتی از شهرهای پوتیان،آکسو،کاشغر و چانگژو با هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و چین به منظور بررسی راههای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و چین و رفع موانع موجود روز یکشنبه 15 اردیبهشت 92 در محل اتاق ایران و چین برگزار گردید
عسگراولادی ، رئیس اتاق ایران و چین  با اشاره به  پیشینه تاریخی روابط دو کشور و شکل گیری نوع جدید روابط از 30 سال پیش گفت:” طی 20 سال اخیر روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین از طریق  مبادله هیات ها و رفت و آمدها افزایش یافته است و تلاش اتاق مشترک همواره در

 

 

راستای آشنایی تجار دو کشوربرای استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری از طرق مختلفی چون اعزام هیات های تجاری جهت بررسی راههای توسعه روابط در مناطق مختلف چین می باشد”.
وی با مثبت ارزیابی نمودن دیدارهایی با مسئولین حزب کمونیست از مناطق مختلف چین اظهار امیدواری کرد این دیدارها با بررسی روش های همکاری موجبات ارتقا سطح روابط اقتصادی با مناطق مختلف چین بویژه شهرهای آکسو، کاشغر واقع در استان سین کیانگ ، چانگژو در استان جیانگسو و پوتیان در استان فوجیان را فراهم آورد.
مردان موگاتی، شهردار و معاون دبیر حزب کمونیست در آکسو  گفت: از سال 1971 با شکل گیری روابط سیاسی چین با ایران  و به دنبال آن تا به امروز روابط اقتصادی  با روند روبه رشدی همراه بوده و علیرغم کاهش حجم روابط در سال گذشته که ناشی از مسائل تکنیکی و عوامل خارجی بوده  اطمینان کامل داریم که مقامات دو کشور با تکیه بر تواناییهای خود از موانع و مشکلات گذشته و شاهد توسعه حجم مبادلات  و روابط دو کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: چین طی 30 سال گذشته در توسعه اقتصادی ، بازسازی زیرساختها ، بهبود معیشت مردم به دستاوردهای مطلوبی  رسیده  و با افزایش قدرت ملی کشور چین اکنون  به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است  که در توسعه اقتصادجهانی و بویژه اقتصاد آسیا نقش مهمی دارد.
شهردار آکسو گفت: استانهای شرقی چین نسبت به استانهای غربی با سرعت بیشتری توسعه یافته اند و استانهای غربی نیزکه به عنوان مرکز انرژی چین محسوب می شوند به سرعت در حال توسعه می باشند وهدف اصلی هیات سیاستمداران چینی  اجرای اقدامات در زمینه پیشبرد اقتصادی  میباشد.
وی با اشاره به پیشرفت استانهای سین کیانگ و جیانگسو  تلاش حزب کمونیست  چین را بررسی فرصتهای همکاری  با نهادهای تجاری دو کشور عنوان کرد  و ابراز امیدواری نمود  با همکاری اتاق مشترک ایران و چین در معرفی تاجران و صاحبان صنایع  ایران با چهار  شهر اکسو ،چانگزو،کاشغر و پوتیان  و نیز ارائه توانمندیهای اقتصادی این چهار منطقه به تجار ایرانی بتوان همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری دو طرف را افزایش داد.
عسگراولادی ضمن اشاره  به سوابق اتاق مشترک ایران وچین  این نشست را نقطه عطفی  برای توسعه روابط تجاری ایران با این چهار منطقه  عنوان کرد و از تلاشهای حزب کمونیست چین در حمایت از ایران در محافل جهانی قدردانی نمود.
حریری،نایب رئیس اتاق ایران وچین گفت: نزدیکی فرهنگی بین ایران و  شهرهای اکسو  و کاشغر فرصتی مناسب برای توسعه روابط تجاری است اما توسعه روابط مستلزم تلاش مقامات چینی برای رفع موانع موجود در راستای عملی شدن این مهم می باشد که اصلی ترین آنها مسائل بانکی است.
وی تاکید کرد دولت و حزب کمونیست چین میبایست به  اهمیت ایران  بعد از عبور از شرایط تحریم توجه کنند  شرایطی که با ورود شرکتهای غربی فرصتی که امروز در اختیار تجار چینی است را ازبین خواهد برد اکنون هر دو طرف با استفاده از این فرصت می بایست در جهت تحکیم روابط اقتصادی تلاش کنند.
رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به کاهش روابط تجاری دو کشور در سال 2012 بررسی علت  را از بخش اقتصادی حزب کمونیست خواستار شد و به رفع مسائل بانکی و تسهیل رفت و آمد تجار و بازرگانان ایرانی تاکید نمود.
عسگراولادی  تاکید نمود روابط اقتصادی دو کشور باید مثل  درخت تنومندی  باشد  که طوفانهای سیاسی آن را متزلزل نکند  و چنانچه  روابط بنگاههای اقتصادی محکم باشد  تغییرات و تحولات سیاسی خللی در این روابط ایجاد نخواهد کرد.
وی ضمن تشکر از حمایت های سیاسی  دولت چین از ایران حمایت اقتصادی این دولت را نیز در جهت تقویت سیستم بانکی به منظور توسعه روابط اقتصادی خواستار شد و بر روابط اقتصادی ساده ،پویا و شفاف تاکید کرد.
جیانگ جیانهو ،معاون مدیر کل منطقه ای وزارت بین الملل حزب کمونیست چین  با اشاره به مثبت بودن دیدار هیات قبلی  حزب کمونیست با اتاق مشترک چین  و نتایج مطلوب گسترش روابط  شهر جیانگ  با ایران خاطر نشان نمود طرفهای چینی نیز به سرمایه گذاری مستقیم  توجه دارند  و معتقدند که روابط نباید تنها به خرید و فروش  محدودشود و توسعه سرمایه گذاری یکی از اهداف اصلی  برنامه 10 ساله هجدهمین کنگره مجمع حزب کمونیست چین می باشد.