جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

نشست معارفه رایزن بازرگانی و اقتصادی چین

نشست  معارفه رایزن بازرگانی چین با اعضا اتاق مشترک ایران و چین و با حضور هیات رئیسه اتاق ایران وچین روز دوشنبه اول آبان ماه 1391  به منظور بررسی  مشکلات و مسائل  بازرگانان ایرانی در توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور برگزار گردید.
آقای عسگراولادی  ضمن خوشامد گویی به آقای Guo Chuanwei  به مشکلات موجود  اشاره نمود و نسبت به حل مشکلات  در دوره مسئولیت رایزن جدید  و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به 70 میلیارد دلار اظهار امیدواری نمود.
رئیس اتاق ایران وچین گفت: تاجران ایرانی  همواره علاقمند به گسترش روابط خود با چین  در زمینه توسعه مبادلات  هستند  و با اشاره  به موقعیت مناسب  رایزن بازرگانی جدید در وزارت اقتصاد چین خواستند تا با استفاده از این فرصت  در افزایش  و رشد روزافزون روابط دو کشور تلاش خود را به کار بندد.

آقای Guo Chuanwei با اشاره به افزایش روابط دو کشور  از 2/4 میلیارد دلار در سال 2000 میلادی  به 45/1 میلیارد دلار  در سال 2011  گفت : با و جود  رشد تقریبا 20 برابری  حجم روابط تجاری دو کشور  طی 11 سال  که نتیجه  تلاش سازمانهای  مسئول هر دو کشور  بوده  سالجاری  با توجه به شرایط جدید  حجم مبادلات  دو کشور  با کاهش روبرو شده است  بطوریکه  طبق آمار در ماه نخست سال 2012   حجم مبادلات  دو کشور  با کاهش تقریبا 18 درصد به   23/8 میلیارد دلار رسید ونیز میزان صادرات  به 7 میلیارد دلار و واردات  به 16 میلیارد دلار به ترتیب کاهش 22 درصد و 16 درصد را نشان میدهد.
در ادامه بازگانان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند که از آن جمله  می توان به مسائل بانکی و نحوه نقل و انتقالات مالی ، مشکلات اخذ روادید ،اختلافات تجاری  بین دو کشور، شناسایی طرف چینی برای اعتماد و آغاز همکاری و تشکیل کمیته ویژه جهت تبادل اطلاعات  در مورد مسائل مربوط به حمل و نقل ، هویت کالا ، بازرسی کالا ، پروازها  و امکان گشایش ال سی به صورت RMB (یوآن) اشاره نمود.
Guo Chuanwei خاطرنشان کرد در روند صدور روادید در حال حاضر برای تجار هر دو طرف مشکلاتی وجود دارد که سازمانهای دولتی هر دو کشور می بایست با در نظر گرفتن حقوق تساوی و از مبادی اصولی  و عدم دخالت مسائل سیاسی نسبت به رفع مشکل  و تسهیل امور ویزا اقدام نمایند.
رایزن بازرگانی چین  در مورد اختلافات تجاری از تجار و بازرگانان خواست در انتخاب طرف تجاری دقت نمایند  و برای یافتن طرف های تجاری معتبر و شناخته شده از طریق نمایشگاههای معتبر و موسسات رسمی از جمله نمایشگاه ارومچی و گوانجو اقدام نمایند. وی در مورد آگاهی از  هویت طرف چینی گفت: تاجران ایرانی می توانند  اطلاعات مربوط به شرکت های چینی را از سازمان ثبت استان مربوطه دریافت نمایند و متذکر شدند شرکتهایی که مبادلات خارجی در حجم وسیع دارند موظف به دریافت  تاییدیه از سازمانهای دولتی به زبان انگلیسی هستند که شرکتهای ایرانی میتوانند برای اطمینان از میزان فعالیت طرف تجاری خود  این تاییدیه را مطالبه نمایند.
وی در خصوص استفاده از واحد پول چین در مبادلات تجاری دو کشور گفت این امر تنها در برخی پروژه های  ملی و دولتی انجام  میشود ودرمورد تحقق آن برای بخش خصوصی هنوز دولت ایران وچین به توافق نهایی نرسیده اند.
حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین اذعان داشت اکثر موارد داوری مربوط به اینست که شناسایی شرکتهای چینی از طریق فضای مجازی صورت گرفته است  و لازم است تجار ایرانی با صرف وقت و اندکی هزینه برای اعتبار سنجی و شناخت طرف های تجاری خود اقدام نمایند ایشان همچنین بر عقد قرارداد تجاری  و مشخص نمودن مراجع داوری رسمی حتی در مورد معاملات کوچک تاکید کردند.
حریری نقش اتاق مشترک ایران وچین  و بخش بازرگانی  را در مورد مسائل استاندارد و مسائل بانکی  به عنوان یک نهاد مشاورای عنوان نمود که درپی گیری این موارد تلاش خود را خواهد نمود ونهاد تصمیم گیرنده مقامات دولتی و رسمی می باشد.
خانم مستوفی نایب رئیس دوم اتاق ایران و چین از بخش بازرگانی خواست  با توجه به شرایط فعلی و مشکلات موجود برای گشایش ال سی لیستی از بانکهایی که با ایران  کار میکنند را در اختیار تجار و بازرگانان ایران قرار دهند.