جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

نشست هیات اعزامی از حزب کمونیست چین و هیات مدیره اتاق ایران و چین

نشست هیات اعزامی از حزب کمونیست با هیات مدیره اتاق ایران و چین  به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص موانع و مشکلات موجود در توسعه روابط تجاری دو کشور روز شنبه 25 آذر 91 برگزار گردید.
اسدا.. عسگراولادی ، رئیس اتاق ایران وچین گسترش روابط تجاری بین ایران و چین و راه های توسعه روابط و مناسبات  و بررسی برای یافتن روشهای  نقل و انتقالات بانکی را از وظایف اصلی اتاق عنوان نمود و نسبت به برگزاری جلسات با مسولین حزب کمونیست و استانهای مختلف چین  به صورت مداوم در آینده اظهار امیدواری نمود.

وی با اشاره به آغاز روابط با چین از 22 سال پیش  افزایش حجم روابط  ایران وچین از 200 میلیون دلار به 45 میلیارد دلار را نتیجه تلاش مسئولین دو کشور دولتی  و اتاق ایران وچین دانسته و خاطرنشان کرد” همانطور که در دیدار های مختلف  با مقامات  چینی عنوان کرده ام امیدواریم  حجم روابط تا سال 2014  به بیش از 70 میلیارد دلار افزایش یابد.”
رئیس اتاق ایران وچین گفت:”  کارافرینان ایران علاقمند به توسعه مناسبات  با چین  چه بصورت سرمایه گذاری مشترک و یا خرید و فروش کالاهای مصرفی و تولیدی هستند  ولی متاسفانه  مشکلات بانکی چین  و مشکلات رفت و آمد  تجار ایرانی به کشور چین از موانع موجود می باشد”.
چن دانگ شهردار شهر جی یانگ در استان گواندونگ و معاون دبیر کل حزب کمونیست جی یانگ هدف اصلی این نشست را پیشبرد روابط تجاری ایران و چین عنوان کرد و گفت: با تلاش مشترک دولت و مردم و اتاق های بازرگانی  همکاریهای  دو کشور در زمینه های اقتصادی رو به گسترش می باشد.
وی با اشاره به تصمیمات مصوب در هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین بر لزوم  گسترش روابط با کشور های دوست از جمله ایران  تاکید نمود و با تایید سخنان رئیس اتاق ایران و چین بر گسترش حجم روابط تجاری  دو کشور  به 100 میلیارد دلار  ابراز امیدواری نمود و پیشنهادات خود را در خصوص تشویق اتاقهای بازرگانی دو کشور جهت همکاریهای عمیقتر و تهیه فهرستی از ظرفیتهای همکاری در شهرهای مختلف دو کشور  جهت بررسی و آغاز همکاری مطرح نمود.
شهردار جی یانگ  با اشاره به مشکلات مالی و بانکی  گفت مسئولین چینی نیز نسبت به این مسئله آگاه هستند  و در پی یافتن راههایی جهت تسهیل نقل و انتقالات  بانکی می باشند.
وی گفت:” حزب کمونیست چین نیز جهت گسترش همکاری با ایران در زمینه های اقتصادی و سایر زمینه ها همواره  هیات های مختلفی را به این کشور اعزام کرده است ودر خصوص مسائل بانکی در حال بررسی هستیم که بنگاههای محلی  دراستانها بتوانند  در این شرایط  اقداماتی را انجام دهند”.
وی در ادامه به شرح مختصری ازمعرفی ظرفیتهای تجاری شهرهای سوجو،ایوو و جی یانگ پرداخت.
مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق ایران وچین  گفت از سال 1998 تا سال 2011 روابط دو کشور همواره رو به رشد بوده اما  سال 2012 حجم روابط روند نزولی داشته  و این کاهش  از طرف ایران نمی باشد ، علاقمندی  تجار ایرانی نسبت به روابط با چین کم نشده  اما ظاهرا فشارهای غرب به چین موجب این مشکلات شده است که به نظر نمی رسد چشم انداز خوبی  برای روابط  بین دو کشور باشد.ما همواره علاقمند به گسترش روابط با چین هستیم  و هر دو طرف میبایست برای تنظیم برنامه های منسجم تری برای سال 2013 اقدام نمایند تا جبران کننده کاهش سال 2012 باشد.