جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

ویژه نامه سال نو چینی

جشن عید بهار چین یا جشن سال نو مهمترین جشن سنتی چینیان با پیشینه 4 هزارساله می باشد .در عید بهار چین، به مانند نوروز، اعضای فامیل دور هم جمع میشوند. همه ی کسانی که دور از خانواده و در شهر دیگری زندگی و یا کار می کنند، به خانه باز می گردند .
دلیل نامیدن آن به این نام، این است که این جشن در تقویم قمری (که مدت های مدیدی در تاریخ مردم چین از آن استفاده می شد)، در اولین روز از اولین ماه قمری آغاز می شود. این ماه معمولا با اولین ماه میلادی، یک ماه فاصله دارد و عقبتر است. نقطه ی آغازین این سنت چینی را به سلسله “شان” که در ۱۶۰۰ تا ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر این سرزمین حکومت میکردند، نسبت میدهند که مردم در آن دوران، در پایان سال کهنه و آغاز سال نو، هدایایی برای خدایان مورد پرستش خود قربانی میکردند.  به گفته برخی  در گذشته  اواسط زمستان  را به عنوان آغاز سال جدید جشن می گرفتند که بعدها تاریخ آن به اوایل بهار تغییر یافت. بر اساس تقویم کشاورزی چین  یکی از امپراطوران سلسله “هان” اولین روز  از اولین ماه را  به عنوان نقطه آغار سال جدید انتخاب نمود که تا کنون نیز به عنوان آغاز سال جدید  در چین جشن گرفته می شود.

بر اساس افسانه های چینی، آغاز سال نوی چینی با جنگ بر علیه موجودی افسانه ایی به نام نیین (年: nián) آغاز شد.  این موجود افسانه ای  تنه همچون گاو و سری  همچون شیر داشت . نیین در روز اول سال نو به روستا آمده و چهار پایان را می درید و به محصولات کشاورزی آسیب زده و کودکان را می بلعید. از این رو، کشاورزان برای حفاظت از خود، غذا های فراوانی را در جلوی منازل خود قرار میدادند. مردم بر این اعتقاد بودند که با خوردن این غذاها، نیین به آنان صدمه نمی زد. یکروز، مردم مشاهده کردند که نیین، از بچه ای که لباس قرمز رنگی پوشیده بود، ترسید و فرار نمود. روستائیان متوجه شدند که نیین، از رنگ قرمز می ترسد؛ بنابراین، در سالهای پس از آن، بر سر در منازلشان، فانوسهای قرمز آویزان می کردند و به استقبال سال نو می رفتند. آز آن به بعد، نیین هرگز به روستا برنگشت و این سنت، از آن زمان باقی ماند.
به عبارت دقیق تر، جشن بهار هر ساله در روز های نخستین از ماه ۱۲ام قمری آغاز میشود و تا اواسط ماه اول قمری از سال جدید، ادامه دارد. در میان این روزها، شب عید و نیز ۳ روز نخست آن، اهمیت ویژه ایی دارد. دولت چین در حال حاضر، به تعطیلی ۷ روزه چینیان در زمان این عید تصریح میکند. جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول میانجامد و با جشن فانوس پایان می یابد.
برای تبریک سال نو به زبان چینی  معمولا از عبارات زیر می توانید استفاده نمایید:
新年好!(xīn nián hǎo)    که تلفظ آن” شین نین خائو” می باشد و یا  ( 新年快乐 (xīn nián kuài lè  که تلفظ آن ” شین نین کوآی له ” می باشد. xīn nián (شین نین) به معنای سال نو می باشد. و برای تبریکات و آرزوی  موفقیت در سال نو نیز از عبارت大吉大利 (dà jí dà lì) با تلفظ  “َ دَ جی دَ لی” به معنای آرزوی موفقیت و سود فراوان.