جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش نشست با فدراسیون مصالح ساختمانی چین مورخ 2/11/96

ملاقات با هیات اعزامی از فدراسیون مصالح ساختمانی چین به سرپرستی دبیرکل این فدراسیون روز دوشنبه مورخ 2/11/96 با حضور اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و چین با هدف بررسی فرصتهای سرمایه گذاری مشترک و افزایش همکاری های متقابل میان دو کشور در محل اتاق ایران و چین برگزار گردید.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در ابتدا ضمن خوشامدگویی به هیات حاضر در این نشست با اشاره به روابط اقتصادی دیرینه میان ایران و چین گفت: چین و ایران تا کنون روابط اقتصادی خوبی برقرار کرده اند و امیدوارم این رابطه در سال جدید نیز ادامه پیدا کرده و زمینه های همکاری میان دو کشور افزایش یابد.
وی همچنین به حجم روابط میان دو کشور اشاره کرد و گفت: حجم روابط میان دو کشور در سال 2017، 40 میلیارد دلار بوده است که امیدوارم حجم روابط در سال 2018 نیز روند صعودی داشته باشد.
آقای عسگراولادی چین را شریک اول تجاری ایران دانست و با اشاره به علاقمندی ایرانیها به ایجاد روابط اقتصادی قوی تر و بیشتر، توصیه کرد اگر بتوانیم با چین به سمت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنیم، شرایط بهتری در دو کشور به وجود می آید و به نفع دو کشور خواهد بود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ضمن قدردانی از هماهنگی های آقای سیدآقا زاده رایزن بازرگانی ایران در چین جهت برگزاری این نشست افزود: بهتر است که فدراسیون مصالح ساختمانی چین جهت همکاری های بیشتر رابطه خود را با اتاق ایران و چین حفظ نموده تا از کمک های یکدیگر بهره ببرند.
آقای چنگیزی عضو هیات مدیره این اتاق از آمار ساخت 800.000 آپارتمان در سال در ایران خبر داد و تعداد آپارتمان های خالی از سکنه را 500 عدد دانست. وی همچنین به توضیح مواردی پرداخت و گفت: قسمت عمده تولید مصالح ساختمانی توسط کارخانه های داخلی بوده و قسمت هایی نیز از محصولات وارداتی می باشند. وی افزود ما در قسمت مصالح ساختمانی بجز در بخش بالای هرم مصرف به خودکفایی رسیده ایم و در ماه های اخیر نیز روند صعودی را در این زمینه شاهد بوده ایم. در نتیجه برای سرمایه گذاری شرکت های چینی فرصت خوبی است.
دبیرکل فدراسیون مصالح ساختمانی چین نیز با قدردانی از کمک های اتاق ایران و چین در برگزاری این نشست، هدف خود از این سفر را ارزیابی بازار مصالح ساختمانی ایران و ایجاد بستری مناسب برای تولید، ارائه ماشین آلات و ارائه خدمات پس از فروش عنوان نمود و جهت همکاری های بیشتر در زمینه ساختمان و مصالح ساختمانی اعلام آمادگی کرد.
وی در خصوص همکاری های بیشتر در زمینه سرمایه گذاری مشترک ابراز امیدواری کرد و گفت: چین و ایران هر دو در زمینه مصالح ساختمانی بازار خوبی دارند و چین می تواند تکنولوژی خود را به ایران ارائه دهد و به تولید در ایران کمک کند.
رئیس یکی از شرکت مشاوران ساختمانی چین نیز در خصوص بازار چین در زمینه مصالح ساختمانی گفت: چین بازار خوبی از نظر مصالح ساختمانی دارد که در حال توسعه می باشد و  هم کارخانه، هم منابع مالی و هم مواد اولیه جهت تولید در این کشور یافت می شود. وی در خصوص ساخت پارک صنعتی در ایران سخن گفت و از انجام برنامه ریزی، تکنولوژی و تحقیق در خصوص بازار ایران خبر داد که از این طریق میتوان همکاریهای مناسبی در زمینه انتقال تکنولوژی و آموزشی با ایران داشت.
لازم به ذکر است فدراسیون مصالح ساختمانی چین (CBMF) فعالیت خود را در سال 1985 آغاز نموده و در حال حاضر دارای بیش از 3000 عضو از بخشهای ساخت مصالح ساختمانی، تحقیق و توسعه، دسترسی عمومی، آموزش، برنامه ریزی استراتژیک، استانداردها و گواهینامه ها، بخش نمایشگاهی و تجارت، رسانه و تولید برنامه، صنعت املاک و مستغلات و غیره می باشد. در عین حال این فدراسیون شامل انجمنهای ملی و استانی در صنایع مصالح ساختمانی میباشد.
CBMF سازمانی ملی و غیر انتفاعی است که به عنوان یکی از نمایندگان و انجمن های صنایع جامع که توسط کمیته نظارت بر امور دارایی های دولتی و شورای دولتی (SASAC) اداره میشود، 23 انجمن ملی مصالح ساختمانی و 14 شعبه را در زمینه صنایع سیمان، شیشه، ساختمان و سرامیک بهداشتی، الیاف شیشه ای، مصالح دیوار و مواد معدنی غیر فلزی، و غیره اداره می کند.
فدراسیون مصالح ساختمانی چین در جهت اجرای طرح کمربند و جاده و ترویج همکاری بین المللی در تولید ظرفیت و تجهیزات ساخت، از سوی کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین (NDRC)، مجوز تاسیس اتحادیه صنعت ساختمان سازی چین برای همکاری ظرفیت تولید جهانی (BMGPCC) را دریافت کرد. با راهنمایی ها و حمایت بخشهای دولتی از جمله NDRC، SASAC، وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه، CBMF منابع صنعتی و اجتماعی را برای ساخت پلت فرم خدمات هماهنگ در صنعت مصالح ساختمانی و به منظور کمک به موسسات در انجام ظرفیت همکاری بین المللی، به اشتراک گذاری منابع و دستیابی به منافع مشترک بین ادارات دولتی، موسسات داخلی و بین المللی، موسسات مالی و صنایع مصالح ساختمانی بالا دست و پایین دست ادغام کرده است.
در پایان نشست نیز اتاق ایران و چین در خصوص ارائه کمک های همه جانبه به این فدراسیون اعلام آمادگی نمود و  تفاهم نامه ای میان این اتاق و فدراسیون مصالح ساختمانی چین به امضا رسید.