جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش ملاقات هیات اتاق بازرگانی هنگ کنگ با روسای اتاقهای بازرگانی ایران و ایران و چین

محسن جلال پور رئیس اتاق ایران با اشاره به روابط حسنه ایران و هنگ کنگ در طول سال های گذشته اظهار داشت: در شرایط جدید باید بر تقویت و تحکیم روابط بین دو کشور بکوشیم.
رئیس اتاق ایران اعلام کرد: فراهم کردن تسهیلات لازم برای چهار محور اصلی رفت و آمد تجار ، حمل ونقل کالا، انتقال پول و امور بانکی و بیمه ای، انتقال خدمات و انجام امور خدماتی بین دو کشور از سیاستهای اتاق برای تعاملات خود با دیگر کشورها می باشد.
جلال پور ادامه داد: با توجه به ظرفیت و توانمندی های کشورها در این چهار محور اصلی با آنها مبادلات و معاملات خود را رقم خواهیم زد که با هنگ کنگ در سه یا چهار محور اصلی امکان برقراری روابط مستحکم و پایدار وجود دارد.
وی افزود: در زمینه رفت و آمد تجار تسهیلاتی اخیرا فراهم شده است و نسبت به گذشته راحت تر تردد می کنند و در زمینه حمل کالا ظرفیت بالایی در هنگ کنگ وجود دارد که میتواند پل ارتباطی و پرتردد ترین مسیر حمل ونقل کالا بین ایران و چین باشد.
رئیس اتاق ایران بیان کرد: با توجه به بازار مالی و بورس هنگ کنگ در منطقه آسیا و همچنین نیاز ایران به سرمایه گذاری می توانیم از این ظرفیت هنگ کنگ با توجه به نیاز ما بهره ببریم.
وی ادامه داد: مشکلاتی در زمینه اعتبار اسنادی بین تجار دو کشور وجود دارد که تاسیس یک مرکز داوری مشترک برای حل مشکلات مفید خواهد بود.
جلال پور تاکید کرد: با وجود علاقه مندی تجار دو کشور و با حل مشکلات اعتبارات اسنادی و گسترش خطوط حمل ونقل هوایی امکان همکاری های مشترک برای فعالان اقتصادی دو کشور وجود دارد.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در فضا و دوره جدید ایران، کار و همکاری مشترک در کشورهای ثالث حوزه قابل توجهی است که نقطه قوتی برای ایران و دیگر کشورهای منطقه محسوب خواهد شد.
در ادامه این دیدار، اندرو ولز معاون اتاق بازرگانی هنگ کنگ نیز تاکید کرد: اتاق های بازرگانی دو کشور نقش مهمی در گسترش همکاری های اقتصادی دارند.
مدیر کمیته آسیا و آفریقا اتاق بازرگانی هنگ کنگ گفت: ایران را به عنوان یک شریک با توانمندی و ظرفیت بالا برای کار مشترک در آینده می بینیم و هنگ کنگ هم دروازه ای برای ورود به بازار شرق آسیا است.
ولز ادامه داد: پس از رفع تحریم ها به ایران آمده ایم تا زمینه را برای گسترش و پیشرفت همکاری های اقتصادی دو کشور فراهم نماییم.
وی افزود: مذاکرات و نشست های رو در رو تجار و بازرگانان دو کشور در معرفی بافت اقتصادی هر دو کشور، شناخت و برقراری ارتباط حائز اهمیت است.
مدیر کمیته آسیا و آفریقا اتاق بازرگانی هنگ کنگ گفت: اتاق بازرگانی هنگ کنگ متشکل از چند اتاق است که هفتاد درصد جمعیت کاری کشور را در بر می گیرد. شرکت های متنوع در اندازه های مختلف که ۹۵ % شرکت های کوچک و متوسط هستند و همچنین شعب و نمایندگان شرکت های بین المللی از اعضاء اتاق بازرگانی محسوب می شوند.
وی زمینه های همکاری بین ایران و هنگ کنگ را حمل ونقل، کشاورزی، گردشگری، فرش، خدمات اعلام کرد.
گفتنی است؛ صادرات ایران به هنگ کنگ شامل: خشکبار،گوشت مرغ و مواد خوراکی، چرم و پوست، پلیمرهای استیرن، سنگ آهن، سنگ های ساختمانی، مواد پلاستیکی و برخی مشتقات پتروشیمی و …. می باشد.
همچنین واردات از هنگ کنگ شامل: قطعات کامپیوتر و ماشین های اداری، تجهیزات مخابراتی و قطعات مربوطه، ساعت، رادیو و ضبط صوت، ماشین آلات و قطعات برقی، پوشاک، لوازم خانگی، مدارهای الکترونیکی و …. می باشد.
بیش از ۸۰ درصد از صادرات کشورمان به هنگ کنگ را خشکبار تشکیل می دهد و در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار هنگ کنگ بزرگترین وارد کننده خشکبار از ایران شد.
شایان ذکر است؛ هنگ کنگ مرکز تجارت جهانی در منطقه شرق آسیا و حوزه اقیانوسیه است و بسیاری از کشورها و شرکت ها، مرکز فعالیت های منطقه ای خود را در هنگ کنگ دایر کرده اند.
از مزیت های زیر می توان به عنوان علل گزینش هنگ کنگ جهت مرکز منطقه ای توسط شرکت های خارجی نام برد:
۱- مرکز بازرگانی در سطح جهان است.
۲- هنگ کنگ تجربه قوی و ارتباط کارآمدی با سرزمین اصلی (چین ) دارد.
۳- بازاریابی قوی ، فروش و پخش کارآمد کالا و خدمات را دارد.
۴- در هنگ کنگ انتقال سرمایه و ورود و خروج کالا آزاد و روان است.
5- آزادترین اقتصاد جهان (16 سال متوالی) را دارا می باشد.