جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش عملکرد سالیانه هیات مدیره از 89/7/1 لغایت 90/6/31

 بسمه تعالی

همزمان با چهلمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و چین و دهمین سال تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و با توجه به رشد روابط تجاری دوجانبه و علاقمندی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین خوشحالیم که به حول و قوه الهی و حمایتهای بی دریغ اعضاء محترم اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین این اتاق توانسته جایگاه مقبولی در روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری دو کشور ایفا نماید.
این اتاق از حمایتهای جناب آقای دکتر نهاوندیان ریاست محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و همکاریهای ارزشمند بخشهای مختلف اتاق ایران تشکر و قدردانی می نماید.

برخود لازم می دانم از همکاریها و پشتیبانی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، معاونت محترم ایشان و ریاست کل سازمان توسعه تجارت جناب آقای صافدل و اداره آسیا و اقیانوسیه و میز چین آن سازمان محترم، جناب آقای دکتر حسینی، وزیر محترم اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران، ریاست کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران جناب آقای دکتر بهروز علیشیری و همکاران ایشان و هم چنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و کنسولگریهای ایران در شانگهای و هنگ کنگ تشکر و قدردانی می نماید.
همچنین تشکر ویژه خود را از حمایتهای سفارت جمهوری خلق چین در ایران، سفیر محترم جمهوری خلق چین آقای Yu Hongyang و به ویژه جناب آقای Wang Liping کنسول محترم بازرگانی و اقتصادی جمهوری خلق چین تهران و سایر نهادها و سازمانهای چینی که ما را در انجام وظایفمان یاری نمودند ابراز می دارد.
این اتاق از حضور و راهنمائیهای ارزشمند آقای سید محمد حسین ملائک مشاور عالی این اتاق و سفیر سابق ایران در چین ابراز می دارد.
اینجانب به عنوان نماینده کوچکی از اعضاء اتاق از هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در سومین دوره تصدی گری تشکر و قدردانی نموده و توفیقات بیشتر ایشان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
هیات مدیره تشکر خود را از حضور فعالانه جناب آقای سیروس شهسواری، بازرس اصلی، که همانند اعضای هیات مدیره در کلیه فعالیتهای اتاق حضور موثری داشته اند ابراز می دارد.
دفتر شانگهای این اتاق نیز نقش مثمر ثمری در توسعه روابط دوجانبه ایفا نموده به همین مناسب از آقای دکتر بابک بشارتی مدیر دفتر تشکر و قدردانی می گردد.
هم چنین لازم است از دقت نظر و مساعی فرد فرد اعضاء دبیرخانه این اتاق که با مسئولیت خانم مریم سادات سمیعانی فرد انجام وظیفه می نمایند تشکر و قدردانی می نماید.
در نهایت مجددا” از حمایتها و مشارکتهای موثر اعضاء محترم اتاق در جلسات عمومی، همایشها، سمینارها، هیاتهای اعزامی و دریافتی و پاسخگویی به مکاتبات، و آن دسته از اعضاء محترم که با نظرات خود راهگشای ما بودند تشکر و قدردانی نموده و امیدوار است که این اتاق توانسته باشد در سه ساله گذشته در راستای وظایف خود موفق بوده باشد.

و من ا… توفیق

اسدا…عسگراولادی

گزارش عملکرد اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین
در راستای تحقق پذیری ماموریتها و ارزشهای تعریف شده اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین اهم اقدامات  انجام شده در سال مالی منتهی به 90/6/31 بر مبنای وظایف تعیین شده در سند راهبردی به شرح ذیل می باشد:
1-    ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی
یکی از مهمترین وظایف اتاق جمع آوری، تدوین، طبقه بندی و معرفی اطلاعات اقتصادی مربوط به دو کشور می باشد.
1-1-    اطلاعات آماری و اخبار اقتصادی دو کشور
دبیرخانه اتاق همواره مساعی خود را در جهت کسب اطلاعات آماری سودمند جهت اعضاء محترم و تجار و صنعتگران دو کشور بکار بسته است و همچنین از سال 1388 اقدام به جمع آوری اخبار مرتبط با روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نموده است که گزیده ای از این اخبار هر روز در وب سایت اتاق قرار می گیرد.

1-2-    عاملین اقتصادی دو کشور و محصولات و یا خدمات ارائه شده مورد نیاز آنها
این اتاق همه ساله اقدام به تهیه اطلاعات مربوط به شرکتهای چینی نموده و در ابتدای فعالیت بدلیل عدم شناخت کافی افراد با نرم افزارهای الکترونیکی این اطلاعات در قالب بروشورها جمع آوری می گردید لیکن هم اکنون این اطلاعات در لوح فشرده تکثیر و در اختیار اعضاء علاقمند قرار می گیرد و بالعکس با عنایت به داشتن بیش از 5600 عضو فعال حقیقی و حقوقی چنانچه هر یک از شرکتهای چینی یا هنگی کنگی علاقمند به همکاری مشترک با شرکتهای ایرانی باشند اطلاعات در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

1-3-    مقررات و قوانین اقتصادی دو کشور
این مقررات جهت دستیابی تجار جمع آوری و در وب سایت اتاق ایران و چین موجود می باشد بعلاوه اینکه در صورت علاقمندی و نیاز مشورتی اعضاء هیات مدیره و دبیرکل اطلاعات لازم را در اختیار متقاضی قرار خواهند داد.

1-4-    رویدادهای موثر اقتصادی دو کشور
یکی از مهمترین عوامل موثر در برقراری ارتباط نزدیک و شناخت بازار هدف شناخت و حضور در رویدادهای موثر و نمایشگاه ها و سمینارهای دو کشور می باشد که اتاق در این خصوص اقدامات لازم را از بدو تاسیس انجام داده است لوح فشرده نمایشگاههای مورد تائید وزارت بازرگانی چین در ابتدای سال 90 تهیه و در اختیار اعضاء متقاضی قرار گرفته است.

2-    برگزاری رویدادهای تجاری
مبادله هیاتهای تجاری و برگزاری سمینارها و همایشها یکی از مهمترین عوامل معرفی تجار و سازمانهای دو کشور است که از جمله این اقدامات موارد زیر را می توان شمرد:

2-1 مدیریت پاویون ایران در اکسپو 2010 شانگهای ( اردیبهشت تا مهر 89)
اکسپو رویدادی غیر انتفاعی و محلی برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی کشورهای و دورنمای توسعه آنها می باشد.

در اکسپو 2010 شانگهای 198 کشور جهان حضور داشتند و کشور ایران نیز حضوری فعال و مورد توجه بازدیدکنندگان داشت.
مساحت پاویون ایران 2000 متر مربع بود که مدیریت آن را وزارت بازرگانی بعهده داشت و با عنایت به پی گیریهای این اتاق مدیریت بخش تجاری اکسپو که حدود 400 متر مربع بود به اتاق ایران و چین واگذار گردیده بود که در آن بخشی از کالاهای صادراتی ایران از جمله فرش دستباف، صنایع دستی، خشکبار و … به نمایش گذاشته شده بود.
نکته جالب اینکه خبرگزاریهای چینی از این بخش بعنوان ستاره ای در آسمان اکسپو یاد کردند.

2-2-همکاری در برگزاری همایش تضیقات بانکی در شرایط تحریم با کنفدراسیون صادرات ایران( آذر 89)
این همایش با همکاری مشترک کنفدراسیون صادرات ایران و با حضور نمایندگان از سازمان توسعه تجارت، مدیران برخی بانکها و اعضای اتاق بازرگانی برگزار گردید و در طی آن اعضای اتاق مسائل و مشکلات خود را طرح نمودند و مقامات قول رسیدگی به مسائل و تسهیل امور بانکی را دادند.

2-3- همایش هم اندیشی با انجمن ها و اتحادیه های صادراتی( آذر 89)
این همایش با حضور ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین و هیات رئیسه اتحادیه های صادراتی جهت طرح مسائل و مشکلات در خصوص صادرات به کشور چین و ایجاد راههای جدید جهت رشد صادرات غیر نفتی به کشور چین انجام گرفت که خود مورد استقبال نمایندگان مجموعه های صادراتی قرار گرفت.

2-4- همایش هم اندیشی با انجمنها و سندیکای تولیدی ( دی 89)
این همایش با حضور ریاست اتاق ایران و چین برگزار گردید و سپس از طرح مشکلات این انجمنها مقرر گردید پی گیریهای لازم توسط این اتاق صورت پذیرفت ضمنا” این نشست مورد استقبال این انجمنها واقع شده و درخواست تداوم اینگونه جلسات را داشتند.

2-5 – برگزاری جشن دهمین سال تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با حضور مقامات ایرانی و سفیر چین ( بهمن 89 )
در این ضیافت که با حضور بیش از 250 نفر از اعضاء اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تشکیل گردید، جناب آقای آقا محمدی، معاونت محترم معاون اول ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر علیشیری، معاونت محترم وزیر اقتصاد و ریاست سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران، جناب آقای دکتر نهاوندیان ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، سفیر و رایزن بازرگانی جمهوری خلق چین و سایر مقامات مرتبط تشکیل گردید امکان ارتباط نزدیک و مذاکره رودررو بین مقامات و تجار برگزار گردید.

2-6-  حضور ریاست و مدیر دفتر شانگهای در اجلاس کمیسیون مشترک ایران و چین ( فروردین 90 )
مطابق دعوت بعمل آمده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان متولی برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پیشنهادات این اتاق در متن یادداشت تفاهم گنجانیده گردید و مدیر دفتر شانگهای اتاق ایران و چین در نشستهای کارشناسی حضور بهمرسانیده و ریاست اتاق ایران و چین نیز در نشستهای رسمی و ملاقاتهای جانبی شرکت نمودند.

2-7-  برگزاری همایش نقش اتاقهای بازرگانی در جهاد اقتصادی ( اردیبهشت 90 )
در این همایش که با توجه به نامگذاری سال 90 عنوان سال جهاد اقتصادی و با حضور هیات رئیسه، هیات نمایندگان اتاقهای بازرگانی و روسای اتحادیه های صادراتی کشور برگزار گردید، ریاست اتاق ایران و چین، ریاست سازمان سرمایه گذاری و ریاست سازمان توسعه تجارت ایران به بیان دیدگاههای خود و اهمیت اتاقهای بازرگانی در جهاد اقتصادی پرداختند.

2-8- اعزام هیات تجاری به نمایشگاه اوراسیا چین و برقراری پاویون ایران ( شهریور 90 )
بر اساس دعوت بعمل آمده از وزارت بازرگانی چین و نمایشگاه اوراسیا و هماهنگی های بعمل آمده با سازمان توسعه تجارت ایران و اهداف تعیین شده این اتاق مبنی بر توسعه صادرات غیر نفتی فضای 200 متر جهت ارائه محصولات صادراتی کشورمان به ایران اختصاص داده شده و بیش از 14 شرکت محصولات صادراتی خود را در این نمایشگاه ارائه نمودند. هیاتی نیز به سرپرستی ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و همراهی تنی چند از اعضاء هیات مدیره این اتاق نیز اعزام گردیدند که در ضمن این سفر ملاقاتهایی نیز با مقامات محلی استان نیز داشتند.

3-    ارتباط با مقامات تصمیم ساز و تصمیم گیر دو کشور
از راههای استحکام و تداوم فعالیت موثر اتاق ارتباط با وزارتخانه های ذیربط، ارتباط مداوم با گروههای دوستی پارلمانی، شرکت در مراسم و گردهمایی های اقتصادی دو کشور و ارتباط مستمر با مقامات رسمی و اقتصادی دو کشور می باشد.
3-1- ملاقات با قائم مقام وزیر بازرگانی چین ( مهر 89)
این ملاقات همزمان با نمایشگاه قطعات خودرو پکن برگزار گردید و طی آن افزایش روابط تجاری دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

3-2- ملاقات با مدیرکل اداره آسیا و اقیانوسیه وزارت بازرگانی چین (مهر 89)
این ملاقات با حضور نایب رئیس این اتاق برگزار گردید و مدیرکل اداره آسیا و اقیانوسیه وزارت بازرگانی چین از تلاشهای این اتاق در توسعه روابط تجاری و بازرگانی تشکر و قدردانی نمودند و اعلام داشتند که کلیه مسائل که از طریق اتاق ایران و چین مطرح شود پی گیری خواهند نمود.

3-3- ملاقات با وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران( دی 89)
این ملاقات با حضور هیات رئیسه و دبیرکل اتاق در دفتر وزیر بازرگانی تشکیل گردید در این ملاقات وزیر محترم بازرگانی ضمن برشمردن فعالیتهای اتاق ایران و چین به این اتاق ماموریت دادند که در خصوص ساماندهی صادرات فرش به چین و همچنین مدیریت واردات با همکاری آن وزارتخانه اقدامات لازم را انجام دهند.

3-4- ملاقات با معاونت سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران( دی 89)
در این ملاقات که با حضور ریاست و نایب رئیس اتاق ایران و چین برگزار شد مختصری از فعالیتهای اتاق ایران و چین مطرح گردید و نمایندگان اتاق از ارشادات لازم توسط معاونت محترم وزیر بهره برداری نمودند.

3-5-ملاقات با مدیر مرکز ملی فرش ایران( دی 89)
در این ملاقات که با حضور ریاست و نایب رئیس اتاق ایران و چین با مدیر مرکز ملی فرش ایران بر اساس دستور وزیر محترم بازرگانی انجام گرفته بود صیانت از تولید و صادرات فرش ایرانی به چین مطرح گردید و در نتیجه مقررشد دو سازمان ارتباط بیشتر و سیستماتیک جهت طرح نظرات و هدفمند کردن موضوع داشته باشند.

3-6- ملاقات با معاونت بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران( دی 89)
در این ملاقات که به دستور وزیر محترم بازرگانی با حضور نایب رئیس و خزانه دار این اتاق در خصوص مدیریت واردات انجام گردیده بود مقرر گردید کمیته ای کاری جهت این مهم صورت پذیرفته و امکان به تحقق پیوستن این امر بیش از پیش مهیا گردد.

3-7- ملاقات با سفیر جمهوری خلق چین در تهران ( اسفند 89 )
در این ملاقات که با حضور هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تشکیل شد در خصوص همکاریهای آتی فی مابین اتاق و سفرات جمهوری خلق چین مذاکراتی بعمل آمد و طرفین در خصوص توسعه همکاریهای دوجانبه اعلام آمادگی نمودند.

3-8- ملاقات با جناب آقای صافدل ریاست سازمان توسعه تجارت ایران ( اردیبهشت 90 )
این ملاقات با حضور رئیس و هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار گردید. در این ملاقات ریاست سازمان توسعه تجارت ایران به تراز تجاری چین و لزوم مدیریت واردات تاکید نمودند و ریاست اتاق ایران و چین نیز خاطرنشان نمودند که یکی از اهداف تعیین شده برای این اتاق در سال 90 توسعه صادرات غیر نفتی می باشد و همکاریهای بیشتر دو سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

3-9- ملاقات با جناب آقای دکتر علیشیری ریاست سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران   ( اردیبهشت 90 )
این ملاقات با حضور ریاست و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و چین در محل سازمان سرمایه گذاری برگزار گردید و ضمن مذاکره در خصوص روابط تجاری ایران و چین و اشاره به سوابق همکاریهای دو مجموعه مقرر گردید که زمینه یادداشت تفاهم جهت همکاری سازمان سرمایه گذاری با دفتر شانگهای اتاق ایران و چین و اعزام و دریافت هیاتهای تجاری به چین و هنگ کنگ مورد پی گیری قرار گرفته و اجرایی گردد.

3-10- حضور ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در جلسات مرتبط با چهلمین سال روابط ایران و چین

3-11- برگزاری نشستهای ماهانه با کنسول بازرگانی و سفیر جمهوری خلق چین در سال 90
این ملاقاتها عمدتا” با حضور رئیس و یا نایب رئیس اتاق ایران و چین و کنسول بازرگانی چین پیرامون برنامه های آتی و جهت برنامه ریزی و هدفمندی برنامه ها برگزار گردیده است.

4- شناسایی بهنگام تنگناهای روابط اقتصادی دو کشور
4-1در حال حاضر مشکلات بانکی یکی از معضلات اساسی در روابط اقتصادی ایران و چین می باشد و اتاق ایران و چین با تمامی امکانات خود تلاش های لازم را جهت طرح و حل این موضوع نموده است و پیشنهاداتی از جمله تاسیس بانک مشترک و مبادله ارزی مستقیم را نیز مطرح نموده که امیدوار است با تصمیمات مناسب از طرف مقامات سیاسی و دولتی دو طرف این مشکل به زودی برطرف گردد.

4-2 شرکتهای چینی فعال در ایران بعضا” با مشکلات و موانعی مواجه هستند که اتاق ایران و چین ضمن بررسی موارد دریافت مشکلات این شرکتها از طریق مستقیم و یا گزارشهای دفتر بازرگانی نسبت به بررسی موارد و پیگیری ها آنها اقدام نموده است.

4-3 پیشنهادات این اتاق در زمان امضا تفاهم نامه کمسیون مشترک اقتصادی ایران و چین ارائه و عملی گردید.
4-4- حضور نایب رئیس اتاق ایران و چین در جلسه امور بین الملل نهاد رهبری
4-5- ملاقات نایب رئیس اتاق ایران و چین با مدیر بازرگانی بانک توسعه تعاون

5- فراهم آوردن امکانات جهت سرمایه گذاری مشترک دو کشور
5-1- اعزام هیات تجاری حضور در نمایشگاه سرمایه گذاری خارجی پکن( آبان 89)
مطابق توافق بعمل آمده با سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران مقرر گردید اقدامات لازم جهت حضور هیات ایرانی و مشارکت در این نمایشگاه صورت پذیرد از این رو هیاتی عالیرتبه جهت شرکت در این نمایشگاه اعزام گردیدند.

5-2- سمینار معرفی فرصتهای سرمایه گذاری ایران در پکن(آبان 89)
این سمینار با حضور بیش از 30 شرکت ایرانی و 200 شرکت چینی برگزار گردید. معاونت محترم وزیر وزیر اقتصاد و ریاست کل سازمان سرمایه گذاری ایران، رئیس اتاق ایران و چین و جمعی از روسای بانکها و صاحبان پروژه سخنرانی نمودند.

5-3- برگزاری مذاکره رو در رو بین تجار ( آبان 89)
عصر روز سمینار معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در سالنی از هتل محل اقامت هیات ایرانی برگزار گردید و مورد استقبال شرکتهای چینی قرار گرفت و مذاکرات برخی از اعضای هیات ایرانی موجب جذب سرمایه گذار چینی قرار گرفت.

5-4- برگزاری کمیسیون سرمایه گذاری با حضور مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران (دی 89)
در این جلسه به معرفی سازمان سرمایه گذاری و خدمات آن پرداخته شد و مدیرکل سرمایه گذاری خارجی این سازمان اعلام داشتند که کلیه صاحبان پروژه با ارائه طرح خود به سازمان می توانند از حمایتهای این سازمان بهره مند گردند.

5-5- سخنرانی مدیر دفتر شانگهای اتاق در سمینار معرفی فرصتهای سرمایه گذاری فوجیان ( اسفند 89 )
این سمینار به منظور معرفی فرصتهای سرمایه گذاری کشورهای مختلف و حدود 100 سرمایه گذار چینی در شهر فوجو استان فوجیان برگزار گردید.
مدیر دفتر شانگهای اتاق نیز به معرفی ایران و فرصتهای سرمایه گذاری و ارائه پروژه های مورد تائید سازمان سرمایه گذاری پرداختند.

5-6- هماهنگی و دعوت از شرکتهای چینی جهت حضور در نمایشگاه سرمایه گذاری آذربایجان شرقی        ( اردیبهشت 90 )
با عنایت به درخواست قبلی سازمان امور اقتصاد و دارایی استان آذربایجان شرقی تشویق شرکتهای چینی جهت حضور در همایش انجام گرفت و در نهایت حضور چشمگیری از شرکتهای چینی در همایش مشاهده گردید.

5-7- هماهنگی جهت نمایشگاه و همایش سرمایه گذاری ایران در پکن در آبانماه 90                             ( خرداد – شهریور 90 )
با توجه به حضور موفق ایران در نمایشگاه جذب سرمایه های کشورهای خارجی چین و همایش سرمایه گذاری ایران در پکن امسال نیز هماهنگی جهت حضور و برگزاری همایش توسط اتاق با همکاری سازمان سرمایه گذاری انجام گرفت.

6- شناسایی و ارائه راهکارهای سلامت روابط تجاری
6-1 با توجه به روند رو به رشد مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور، متاسفانه اختلافات تجاری مابین دو کشور نیز رشد فزاینده ای داشته است.

کمیته داوری و مقررات این اتاق نیز از اولین روزهای تاسیس این اتاق اقدام به بررسی پرونده های اختلافی و پی گیری این موارد نموده است و مساعی خود را جهت حل اختلاف بصورت کدخدامنشانه و یا ارجاع به مسئولین حقوقی نموده است.

6-2 با عنایت به اینکه در ابتدای تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بحث واردات کالاهای بی کیفیت چینی مطرح بود این اتاق مساعی خود را جهت واردات کالای مرغوب و با کیفیت مناسب، فرهنگ سازی مناسب جهت شناخت کالاهای با کیفیت چینی و جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت بکار بست.

6-3 برگزاری جلسات هفتگی کمیته داوری و مقررات و کمک به حل مسائل اعضا در خصوص اختلافات و یا مشاوره به اعضا جهت جلوگیری از بروز مشکلات تجاری و پی گیری مشکلات بوجود آمده

6-4 هماهنگی با قسمت بازرگانی سفارت چین در تهران و درخواست معرفی نماینده از سفارت چین جهت پی گیری مسائل و مشکلات موجود در روابط تجار ایرانی و چینی

6-5- برگزاری نشست کمیسیون بازرگانی با حضور مدیرکل بازرسی کالا و امور صادرات و واردات کالای سازمان استاندارد( آذر 89)
این جلسه به منظور طرح مشکلات و مسائل اعضاء اتاق ایران و چین در رابطه با اداره استاندارد مطرح گردید و سپس از طرح مسائل پاسخهای مناسب از نماینده اداره استاندارد ارائه گردید.

6-6- برگزاری جلسه کمیسیون بازرگانی با حضور مدیران ارشد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

7- ارتقاع آگاهی اعضا از طریق آموزش
برنامه ریزی و مذاکرات با اساتید دانشگاهی جهت برگزاری کارگاههای آموزشی انجام گردیده که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

8- ایجاد زمینه های شناخت طرفین

8-1- بازدید بخش R&D شرکت Huawei به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ( مهر 89)
مطابق دعوت از پیش درخواست شده توسط شرکت Huawei که اپراتور تلفن همراه را در ایران انجام می دهد شرکت فوق در زمان اکسپو 2010 میزبان مقامات هیاتهای کشورهای مختلف بوده است که با عنایت به حضور جمعی از نمایندگان مجلس و اعزام هیات تجاری سیاسی این اتاق به اکسپو این بازدید انجام گرفت.

8-2- حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قطعات خودرو پکن ( مهر 89)
با عنایت به اعزام هیات تجاری ایران به این نمایشگاه مطابق دعوت برگزار کننده این سال نیز هیاتی جهت بازدید از این نمایشگاه اعزام گردیده بود با عنایت به حضور ریاست اتاق ایران و چین، ایشان یکی از 5 نفر افتتاح کننده نمایشگاه بودند.

8-3- ملاقات با هیات اعزامی از استان سین کیانگ در تهران( مهر 89)
در این ملاقات که با حضور مدیرکل تجارت خارجی این استان برگزار شده بود ضمن تقدیر از حضور هیات ایرانی به سرپرستی ریاست اتاق ایران و چین در دوساله گذشته درخواست نمودند که با عنایت به شباهتهای فرهنگی و مذهبی این استان با ایران و امکان صادرات و واردات و تسهیلات اعطایی از سوی آن استان اتاق ایران و چین ضمن حمایت از توسعه روابط هرساله در نمایشگاه ارومچی که از سال آینده بصورت بین المللی و آسیا برگزار خواهد گردید حضور بهمرسانند.

8-4-ملاقات با هیات اعزامی از شهر Liuzhou در تهران( مهر 89)
این هیات که به سرپرستی مدیرکل تجارت خارجی و با حضور جمعی از مقامات این شهر برگزار گردید مورد میزبانی ریاست و هیات مدیره اتاق ایران و چین قرار گرفتند. ایشان با توجه به رشد صنایع این شهر درخواست مبادله هیاتهای تجاری را نمودند.

8-5- اعزام هیات به نمایشگاه کانتون و اکسپو شانگهای ( مهر 89)
این هیات در مهر ماه 89 با حضور دبیرکل اتاق اعزام گردیدند و ضمن بازدید از اکسپو شانگهای سپس به گوانگجو جهت بازدید از فاز 1 نمایشگاه کانتون عزیمت نمودند.

8-6- ملاقات با برگزارکننده نمایشگاه کانتون ( مهر 89)
همزمان با حضور هیات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در گوانگجو دبیرکل این اتاق با مدیر بخش بین المللی این نمایشگاه ملاقات نمودند و برگزارکننده درخواست نمود که اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در بخش پاویون بین المللی شرکت نموده و نیز مقرر گردید که برگزارکننده این نمایشگاه جهت معرفی هر چه بیشتر هیاتی به ایران در سال 2011 اعزام نماید.

8-7- اعزام هیات به اتاق بازرگانی رشت ( آبان 89)
جمعی از اعضای هیات مدیره اتاق ایران و چین جهت بازدید از اتاق رشت و آشنایی با زمینه های توسعه روابط استانهای ایران با کشور چین به این شهر سفر نمودند و در این حضور ملاقاتی با امام جمعه این شهر انجام گرفت. سمیناری در آن اتاق با حضور تجار و بازرگانان برگزار گردیده و سپس پرسش و پاسخ انجام گرفت.

8-8- اعزام هیات به کرمانشاه ( آذر 89)
این هیات به سرپرستی اتاق ایران و چین اعزام گردید و ضمن انجام سمینار با حضور اعضای اتاق کرمانشاه به پاسخگویی به سوالات آنها پرداخت شد سپس ملاقاتی با استاندار محترم کرمانشاه انجام گرفت که زمینه همکاری مشترک و جذب سرمایه گذار چینی با عنایت به امکانات منطقه طرح گردید.

8-9- حضور هیات مدیره اتاق در نشست اتاقها و شوراهای مشترک ( بهمن 90 )
8-10- میزبانی از هیات اعزامی از  Zhejiang و برگزاری نشست سرمایه گذاری ( اسفند 90 )
8-11- میزبانی از هیات حزب کمونیست چین ( اسفند 90 )
این نشست با هدف دوستی احزاب دو کشور و در راستای پیشبرد همکاریهای تجاری ایران و چین و تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دو کشور و با حضور نایب رئیس و تنی چند از هیات مدیره اتاق ایران و چین تشکیل گردید.

8-12- حضور نماینده اتاق ایران و چین در جلسه میز چین مرکز ملی فرش ( فروردین 90 )
این نشست با حضور شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه دموتکس شانگهای و رئیس مرکز ملی فرش برگزار گردید صادرکنندگان ایرانی بازار فرش را در چین مناسب دانسته و رئیس مرکز ملی فرش و نماینده اتاق ایران و چین اعلام داشتند که این اتاق در راستای توسعه صادرات فرش از هیچ کمکی فروگذار نخواهند نمود.

8-13- اعزام هیات تجاری به نمایشگاه سیال چین ( اردیبهشت 90 )
طبق درخواست اتاق کرمان و هماهنگی های بعمل آمده توسط دبیرخانه اتاق ایران و چین با همکاری دفتر شانگهای اقدامات لازم جهت برگزاری غرفه ایران و ارائه محصول خرمای صادراتی فراهم گردید ضمن اینکه دفتر شانگهای اطلاع رسانی لازم را به نهاد و شرکتهای چینی انجام داده بود. ایشان ملاقاتهایی نیز در ضمن سفر هماهنگ نمودند.

8-14- اعزام هیات تجاری به سرپرستی نایب رئیس اتاق ایران و چین به استان سین کیانگ ( خرداد 90 )
با عنایت به درخواست اتاق کرمان مبنی بر نیافتن بازار مناسب در چین و پیشنهاد این اتاق مبنی بر اعزام هیات بازاریابی به استان سین کیانگ هماهنگی های لازم انجام و در نهایت هیاتی به سرپرستی نایب رئیس این اتاق و همراهی تنی چند از هیات مدیره اعزام گردیدند و مذاکرات رودررو بین تجار برگزار گردید. بعلاوه اینکه با توجه به برگزاری نمایشگاه اوراسیا مذاکرات لازم نیز با برگزارکننده انجام شد.

8-15- ملاقات با هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان چرم ایران ( خرداد 90 )
این ملاقات فیمابین نایب رئیس اتاق ایران و چین و ریاست و هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان چرم برگزار و راهنمائیهای لازم در خصوص کسب بازار کشور چین به ایشان ارائه گردید.

8-16- میزبانی از هیات حزب کمونیست استان سین کیانگ ( خرداد 90 )
در این نشست که حضور مدیرکل حزب کمونیست استان سین کیانگ و رئیس و هیات مدیره اتاق ایران و چین برگزار گردید. ضمن اشاره به توسعه روابط دو طرف ریاست اتاق ایران و چین خواستار سرمایه گذاری مستقیم آن استان در ایران گردیدند.

8-17- میزبانی از هیات شهر کاشغر ( خرداد 90 )
این نشست با حضور شهردار کاشغر و هیات همراه و نایب رئیس اتاق ایران و چین تشکیل گردید شهردار کاشغر ضمن معرفی وضعیت تجاری این شهر توضیح دادند که از تجار ایرانی در این شهر حمایت ویژه خواهند نمود. نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز نسبت به توسعه فعالیت ایران و شهر کاشغر اظهار امیدواری نمودند.

8-18- میزبانی از هیات استان Ningxia ( تیر 90 )
این نشست فیمابین مدیرکل کمیته بین المللی تجارت و سرمایه گذاری استان نینگ شیا و نایب رئیس اتاق ایران و چین تشکیل گردید. طرف چینی ضمن اشاره به مسلمان نشین بودن این استان نسبت به افزایش روابط تجاری اظهار علاقمندی نمودند و جهت حضور در نمایشگاهها از اتاق ایران و چین دعوت کردند. نایب رئیس اتاق نیز نسبت به توسعه روابط با استانهای چین ابراز علاقمندی نمودند.

8-19- ملاقات با مدیر شرکت هوایی China Southern در ایران ( تیر 90 )
این ملاقات با مدیر شرکت هوایی China Southern جهت تسهیل رفت و آمد اعضاء انجام گرفت.

8-20-  ملاقات با نماینده شهرستان بم در مجلس شورای اسلامی و فعالین اقتصادی ( تیر 90 )
این ملاقات با حضور نماینده شهرستان بم و ریاست اتاق ایران و چین تشکیل گردید. نماینده بم درخواست مساعدت اتاق ایران و چین با صادرکنندگان خرمای این استان را نموده و ریاست اتاق ایران و چین نیز قول همکاری دادند.
8-21- سخنرانی نایب رئیس اتاق ایران و چین در نشست میز چین سازمان بازرگانی استان تهران            ( مرداد 90 )
این نشست با حضور بیش از 100 نفر از تجار و فعالین اقتصادی انجام و نایب رئیس اتاق ایران و چین و رایزن بازرگانی ایران در چین در آن سخرنانی نمودند.

8-22- سخنرانی نایب رئیس اتاق ایران و چین در نشست میز چین در سازمان توسعه تجارت ایران           ( مرداد 90 )
این نشست با حضور نمایندگان اتحادیه و تشکلهای مرتبط و تعدادی از تجار و فعالین بخش خصوصی نمایندگان بانکها و نهادهای مرتبط تشکیل گردید و نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز رهنمودهای خود را در خصوص بازار چین ارائه نمودند.

8-23- حضور هیات مدیره اتاق ایران و چین در ضیافت افطار دبیرخانه اتاقها و شوراهای مشترک با انجمن دوستی و سفرای کشورهای اسلامی ( شهریور 90 )

8-24- ملاقات ریاست اتاق ایران و چین با مدیرکل بازرگانی استان سین کیانگ در شهر ارومچی                ( شهریور 90 )
در این ملاقات طرف چینی از حضور در نمایشگاه اوراسیا و حمایتهای اتاق جهت ورود به بازار و رشد روابط دوجانبه تشکر و قدردانی نموده و برنامه های آتی جهت فعالیت مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

8-25- ملاقات ریاست اتاق ایران و چین با نایب رئیس فدراسیون صنایع و بازرگانی کل چین در شهر ارومچی ( شهریور 90 )
در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه دو سازمان مورد بررسی قرار گرفت و زمینه ساز اعزام هیاتی از فدراسیون صنایع و بازرگانی کل چین به ایران در آبانماه سالجاری گردید.

9- ارتقاء مستمر کمی و کیفی اتاق

9-1- برگزاری جلسات هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین
هیات مدیره اتاق ایران و چین با برگزاری جلسات ماهانه هیات مدیره مساعی خود را جهت حل مسائل اعضاء و ایجاد راهکارهای جدید در توسعه تسهیل روابط تجاری و سرمایه گذاری بکار بسته اند. بعلاوه اینکه ریاست اتاق و تنی چند از اعضاء هیات مدیره جهت پی گیری امور جاری همه روزه در محل اتاق ایران و چین حضور دارند.

9-2- یکی از مهمترین مسائل دبیرخانه اتاق تعداد اعضاء اتاق می باشد که روند رشد آن بسیار قابل توجه می باشد. بدین نحو که این تعداد در سالهای 80 تعداد اعضاء 90 ، در سال 81 تعداد اعضاء 249، در سال 82 تعداد اعضاء 554، در سال 83 تعداد اعضاء 1111، در سال 84 تعداد اعضاء 1559، در سال 85 تعداد اعضاء 2407، در سال 86 تعداد اعضاء 2917، در سال 87 تعداد اعضاء 3765، در سال 88 تعداد اعضاء 4355، در سال 89 تعداد اعضاء  5149  بوده و در شش ماهه اول سال 90 تعداد اعضاء 5555  می باشد.

9-3- تشویق فعالین اقتصادی که با کشور چین در ارتباط می باشد به عضویت در اتاق بازرگانی ایران و چین و پی گیری تمدید عضویت ها

9-4- تهیه گزارشات از جلسات، سمینارها و …. به منظور ضبط حافظه سازمانی توسط دبیرخانه

9-5- برگزاری نشستهای مختلف اعضاء با هیات مدیره و دبیرکل ( از بدو تاسیس تاکنون)
اتاق در اینگونه نشستها که عموما” به درخواست اعضاء انجام می گیرد بنا به نوع درخواست متقاضی فرد مناسب با موضوع مورد نظر انتخاب و راهکارهای مناسب در اختیار اعضاء قرار می گیرد بعلاوه اینکه دبیرکل اتاق نیز همه روزه در محل دبیرخانه آماده به پاسخگویی به اعضاء محترم می باشد.

9-6- تهیه بانکهای اطلاعاتی
9-7- افزایش کادر دبیرخانه جهت خدمت رسانی بهتر به اعضاء
9-8- جمع آوری اطلاعات تخصصی مربوط به چین و ایران

9-9- امضاء تفاهم نامه با اتاق تهران( آبان 89)
مطابق مذاکرات قبلی اتاق ایران و چین با اتاق تهران و برنامه ریزی این اتاق جهت ارتباط نزدیک اتاق ایران و چین با اتاق های شعب مقدمات امضای تفاهم نامه مشترک انجام گرفت و با حضور هیات رئیسه دو طرف به امضاء رسید.

9-10- به روز رسانی آرشیو مربوط به اعضاء اتاق ( بهمن 90 )

9-11- برگزاری جلسات هماهنگی جهت حضور در نمایشگاه ارومچی با سازمان توسعه تجارت ایران (خرداد – شهریور 90 )
با عنایت به انتخاب اتاق ایران و چین به عنوان مجری نمایشگاه ارومچی چین جهت برنامه ریزی هر چه مناسبتر پاویون ایران در نمایشگاه ارومچی نشستهای مشترک در خصوص اجرای این مهم با مدیرکل ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت برگزار گردید.

9-12- ملاقات با عضو هیات مدیره انجمن صنایع دستی ( تیر 90 )
جهت حضور هدفمند صادرکنندگان صنایع دستی این ملاقات فیمابین عضو هیات مدیره انجمن صنایع دستی و این اتاق انجام گرفته و درخواست شد که به بازار صنایع دستی چین به عنوان بازار هدف نگاه شود.

9-13- ملاقات با مدیر بازاریابی شرکت هواپیمایی ماهان و اخذ تخفیفات لازم جهت اعضاء اتاق ایران و چین ( مرداد 90 )

9-14- برگزاری جلسات هیات مدیره در خصوص برنامه ریزی اقدامات دفتر شانگهای ( مرداد 90 )

9-15- برگزاری نشست مشترک با سازمان توسعه تجارت ایران جهت بررسی دستاوردهای هیات اعزامی به نمایشگاه ارومچی ( مرداد 90 )
این نشست با هدف بررسی دستاوردهای سالجاری و برنامه ریزی سال آتی فیمابین نایب رئیس اتاق ایران و چین و مدیرکل ترویج تجارت آن سازمان انجام گرفت.

9-16- برنامه ریزی جهت انجام تغییرات در وب سایت اتاق

9-17- امضای تفاهم نامه و اخذ تخفیفات هتل های لاله و اسپیناس جهت اعضاء اتاق ( تیر 90 )

9-18- امضای تفاهم نامه و اخذ تخفیفات پست DHL برای اعضاء اتاق ( شهریور 90 )

9-19- ایجاد تعامل با اتاق بازرگانی ایران و اتاقهای شعب