جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش نشست با هیات اعزامی از شورای توسعه تجارت گوانگجو مورخ 97/4/6

نشست با هیات چینی به سرپرستی رئیس شورای توسعه تجارت گوانگجو بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ 6/4/97 با هدف توسعه روابط بین ایران و چین در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.  

هیات شورای توسعه تجارت گوانگجو متشکل از روسای این شورا بهمراه شرکت های تجاری در زمینه های حمل و نقل و لجستیک، مدیریت سرمایه گذاری در بخشهای آموزش، مواد غذایی، زیست دارو، فاینانس، محصولات آرایشی بهداشتی و سلامتی و تجهیزات بهداشتی ساختمانی بود.
آقای عسگراولادی ضمن خوشامدگویی به هیات مذکور، به توضیحاتی درباره شهر گوانگجو پرداخت و گفت: این شهر یک شهر صنعتی، تجاری و توریستی و همچنین از قدیمی ترین مراکز بازرگانی و اقتصادی چین می باشد و از زمان قدیم با کشور ایران روابط  بسیار خوبی داشته است.
در ادامه صحبت های آقای عسگراولادی، آقای حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین ضمن تشکر از سخنان آقای وانگ از روند رو به رشد روابط ایران و چین در 20 سال اخیر صحبت کرد و افزود: در زمان قبل و بعد از تحریم هایی که توسط آمریکا بر ایران تحمیل شد و حتی پس از امضای تفاهم نامه برجام، چین اولین شریک تجاری ایران بوده است و خواهد بود. وی از صحبت های آقای وانگ در نشست با وی در اتاق ایران و چین سخن گفت و افزود: به گفته آقای وانگ، ایشان با اجازه از طرف دولت چین به ایران آمده اند و هدفشان این است که به ایران اطمینان دهند تحریم های آمریکا از طرف چین رعایت کامل نمی شود و کمترین تاثیر را در ارتباطاتشان با ایران خواهد داشت.
وی در خصوص تفاهم نامه ای که همان روز در این نشست به امضا می رسید صحبت کرد و گفت: این تفاهم نامه علامتی است که نشان می دهد قرار نیست روابطمان با چین تحت تاثیر قرار بگیرد و روابط گسترش خواهد یافت و خلا هایی که ممکن است تحت تاثیر تحریم ها به وجود بیاید را با نگاه صادرات به چین و پذیرش سرمایه گذاری شرکت های کوچک و متوسط ایران در موسسات شریک یابی که ایجاد می شود، پر کند.
وی افزود: ما از طریق ارتباطاتمان با دوستان دولتی در ایران و چین مشکلات را منتقل می کنیم و امیدواریم با کمک دوستانمان در بخش خصوصی و تجاری در چین این فشار را به طرف مقابل بیاوریم تا تحریم های اعمال شده بر ما کمترین تاثیر را در روابطمان بگذارد.
آقای Wang Xudong، رئیس شورای توسعه تجارت گوانگجو ضمن تشکر از برگزاری نشست و تایید سخنان آقای عسگراولادی در خصوص شهر گوانگجو افزود: استان گواندونگ از نظر تجارت و صنعت جزو بزرگترین استانهای چین می باشد و در ادامه فیلمی کوتاه از معرفی ظرفیتهای گوانگجو به نمایش گذاشته شد.
آقای وانگ ادامه داد: این استان 20 میلیون نفر جمعیت دارد و در بحث تجارت و صنعت پیشرفت بسیاری داشته و حجم مبادلات این استان 50% از حجم کل تجارت چین را تشکیل می دهد و چین از نظر حجم مبادلات تجاری دومین و بزرگترین کشور می باشد و مهمترین بخش این تجارت را استان گواندونگ به خود اختصاص داده است.
وی از بخش خصوصی و تجار حاضر در نشست خواستار برگزاری نشست مشترک شد. وی گفت: سیاست واردات چین در بخش کشاورزی تغییراتی داشته و این کشور به دنبال واردات مواد خوراکی و محصولات کشاورزی می باشد و یکی از اهداف ما در این سفر واردات مواد غذایی و کشاورزی از ایران است.
وی هدف خود را از سفر به ایران امضای تفاهم نامه همکاری با هدف تبادل نظر و نحوه پیشبرد اهداف دو کشور دانست.
در پایان این نشست اعضای اتاق مشترک ایران و چین پس از مطرح نمودن مسائل و مشکلات خود با اعضای این هیات تجاری به مذاکره رو در رو پرداختند.