جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

حضور رئیس و نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در سمینار بین المللی توسعه همکاری چین و ایران در هایکو

سمینار بین المللی  توسعه  همکاری  چین و ایران با هدف توسعه  همکاری بین دو کشور و شناسایی نیازهای اصلی ایران جهت همکاری  و  پیشبرد  “طرح یک جاده ، یک کمربند”  با حضور مقامات بلند پایه اقتصادی  و شرکتهای بزرگ چینی  ۲۲ الی ۲۴  دسامبر  ( ۱الی ۳ دی ماه)  در شهر هایکو چین برگزار گردید.
اسدا.. عسگراولادی ، رئیس اتاق ایران و چین که به عنوان یکی از سخنرانان اصلی  در این سمینار حضور داشتند  بر لزوم  برپایی چنین سمینارهایی  بین متخصصین  در حوزه های عام و تخصصی جهت بسط و توسعه  روابط اقتصادی دو  کشور تاکید نمود.
وی  نداشتن اطلاعات کافی  از فرهنگ ، آداب اجتماعی و ظرفیتهای بین دو کشور  را یکی از ضعف های موجود در شناخت عمیق و واقعی دو کشور از یکدیگر  دانست و گفت برای یافتن زمینه های  همکاری تشکیل جلسات  دو جانبه بین فعالین و متفکرین ایرانی و چینی  در حوزه های مختلف و معرفی  فرهنگ مردمان هر کشور  امری ضروری است.
عسگراولادی در ادامه  با اشاره به رکورد  ۵۲ میلیارد دلاری حجم  مبادلات اقتصادی دو کشور گفت: امروز در آستانه دوران جدیدی در حوزه اقتصاد دو کشور هستیم، امروز دولت و ملت بزرگ چین توانسته جایگاه خود را به عنوان قدرت اقتصادی در جهان تثبیت نماید و شرایط اقتصادی و موقعیت ممتاز کشور چین در اقتصاد جهانی کاملا به رسمیت شناخته شده است و چین یکی از بزرگترین بازیگران در عرصه اقتصاد جهانی است و کشور ایران پس از عبور  از ناملایمات  سیاسی در عرصه بین الملل  وارد دوره جدیدی از تعاملات اقتصادی با جهان شده است.
رئیس اتاق ایران و چین  تلاش برای یافتن  راهکارهای اجرایی  و عملی  برای توسعه همکاریهای اقتصادی بین  دو کشور را یکی از وظایف اتاق بازرگانی ایران و چین و بنگاههای اقتصادی شمرده و  سمینار توسعه همکاری اقتصادی بین چین و ایران را نقطه آغاز این همکاریها  عنوان کرد و تصریح نمود   کشور ایران به رغم  محدودیت ها و تحریم های ناعادلانه  ای که مواجه بوده  از ظرفیتها و استعدادهای  اقتصادی  عظیمی برخوردار است   که شرایط مطلوب همکاریها   در   شرایط منافع متقابل و  برد- برد  تحقق خواهد پذیرفت.
وی اذعان نمود  بر اساس برنامه های تنظیم شده در کشورمان مقرر است برای دستیابی به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در منطقه و جهان طی سالهای پیش رو کشورمان به رشد اقتصادی پایدار هفت الی هشت درصد سالانه دست یابد و این مهم عملی نمی گردد مگر با سرمایه گذاری سالیانه حدود ۱۵۰میلیارد دلار در بخشهای مختلف اقتصادی ایران.
رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به نیاز  ۱۰۰ میلیارد دلاری سالانه  ایران در جذب  سرمایه خارجی گفت از آن جا که هم اکنون حدود یک چهارم از تجارت خارجی  ما در صادرات و واردات با کشور چین انجام می شود، طبیعی است انتظار داشته باشیم دوستان چینی ما حداقل یک چهارم از این نیاز به سرمایه گذاری خارجی را به عهده بگیرند. یعنی شرکت های چینی می بایست متوجه فرصت سرمایه گذاری سالیانه ۲۵میلیارد دلار در اقتصاد ایران گردیده و در این راه اقدام عملی را آغاز نمایند. دوستان چینی ما می توانند با ورود سرمایه و تکنولوژی چینی سهم واقعی خود را در ایران حفظ نموده و با همکاری شرکتهای ایرانی و یا با حضور مستقل خود در اقتصاد ایران در بهره برداری از ظرفیت های اقتصادی بکر کشور ایران مشارکت نمایند.
عسگراولادی در ادامه  با تحسین ابتکار رئیس جمهور چین  در مورد جاده  ابریشم و ظرفیتهای موجود در کنفرانس  شانگهای و بانک توسعه  زیرساخت آسیا  از تمام  شرکت های ممتاز چینی  برای مشارکت در توسعه زیرساختهای آسیب دیده کشور ایران دعوت نموده و همکاری در زمینه صنایع نفت، گاز  و پتروشیمی را از اولویت نخست  و نیز سرمایه گذاری  و مشارکت   در معادن  را اولویت دوم  برشمرده و گفت  علاوه بر این  رشته ها  دوستان چینی میتوانند در حوزه های  زیربنایی از جمله  ساخت شاهراهها، راههای ریلی ، احداث و توسعه بنادر، احداث و توسعه فرودگاهها،احداث خطوط پرسرعت ریلی  از یک سو و نیز با سرمایه گذاری در خودروسازی، لوازم خانگی- کشتی سازی، ایجاد شهرکهای صنعتی- ایجاد پارک های فناوری و صنعتی، شیلات و آبزیان، کشاورزی و باغداری، صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی- مخابرات و وسایل الکترونیکی، توریسم و خدمات وابسته به آن مثل احداث شهرکهای توریستی و تفریحی و خدمات و هتل ها و اماکن اقامتی فرصت های زیادی را درایران  یافته  و با سرمایه گذاری خود دراین کشور در منفعت های آتی آن شریک گردند.
وی در پایان  ضمن  تشکر از برگزار کنندگان سمینار با دعوت از تمام سازمانها و نهادها ، و اتاق های بازرگانی و صنعتی  چین  آمادگی اتاق  ایران و چین را برای  فراهم نمودن  مقدمات ملاقات  با سازمانهای  موثر تصمیم گیر دولتی و خصوصی در ایران  و هر گونه  همکاری در این زمینه  اعلام نمود.  
مجیدرضا حریری  ، نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز در سخنرانی خود ضمن تاکید بر تعمیق روابط چین و ایران  تصریح نمود روابط دو کشور در صورتی پایدارتر خواهد بود که از  شکل روابط صرف خریدو فروش و تجارت  به سمت  همکاریهای مشترک، سرمایه گذاری در کشور متقابل و تشکیل شرکتهای مشترکی  به منظور حضور در بازارهای  ثالث پیش برویم.
وی در پایان گفت ما به عنوان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و با سابقه  بیش از پانزده سال ایفای نقش در رابطه اقتصادی دو کشور آماده هستیم  تا با ادامه این نوع جلسات  در ایران و در چین و استفاده  از نظرات کلیه صاحب نظران ایرانی و چینی  و فراهم آوردن امکان  حضور دوستان چینی  در کشورمان  و بازدید  از ظرفیتها  و امکانات  اقتصاد کشورمان، همینطور  بررسی ضعف و قوت اقتصاد  کشور ایران به امکان  ایجاد ظرفیت  و فرصتهای جدید  اقتصادی  بین دو کشور  و معرفی  فرصتهای  موجود  برای  همکاریهای جدید کمک نمائیم  .