جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

«سخنرانی رئیس اتاق ایران و چین در اولین مجمع گفتگوی اندیشکده ای ایران و چین»

اولین نشست گفتگوی اندیشکده ای ایران و چین با حضور علی باقری معاون سیاسی و مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه و رئیس اتاق  بازرگانی و صنایع ایران و چین روزهای 2 و 3 دی ماه 1402 به منظور بررسی نظم جهانی درحال تحول، آخرین تحولات و پویایی‌های منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، روابط دوجانبه ایران و چین در ابعاد مختلف و مبادلات فرهنگی و فناوری در سطوح مختلف برگزار شد. در این مجمع 25 تن از مدیران و پژوهشگران ارشد اندیشکده‌های مهم چینی حضورداشتند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت مهمترین مشکل در حال حاضر تمرکز دولتهای دو طرف هست. ارتباط مردم با مردم بخش عمده روابط دولتی است و بخش مستقلی برای رابطه بخشهای خصوصی دو کشور وجود ندارد در حالی که روابط دو کشور بر پایه تجارت می باشد. وی در ادامه به مسائل و مشکلات حوزه بانکی و بیمه و حمل و نقل پرداخت و پیشنهاداتی را برای عبور از تحریم در سه حوزه مطرح نمود.

معاون اقتصادی وزارت امورخارجه بیان داشت که چین اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران  است که این روابط بیش از پیش درحال گسترش است . با این وجود ظرفیت های دو کشور برای تقویت روابط به خصوص در زمینه‌های اقتصادی بسیار فراتر از شرایط موجود است. بنابراین دو طرف باید همه تلاش خود را برای به فعلیت رساندن این ظرفیت ها به کار گیرند.

در ادامه علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه اراده مقامات دو کشور ایران و چین را گسترش روابط دو کشور در همه ابعاد ارزیابی کرد و ضمن تبیین سه کلید واژه حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، این سه مفهوم را زمینه ساز تقویت همکاری چین و ایران دانست.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود که پایه اصلی حکمت در سیاست خارجی عدالت است که به معنای کنشگری بر اساس ظرفیت ها و بهره مندی از حقوق است. این موضوع باعث بروز تعارض با یکجانبه گرایی امریکا است. چرا که از دیدگاه امریکا صرفاً منافع این کشور معیار مشروعیت مناسبات بین المللی است. در همین راستا تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین المللی غیرغربی مانند بریکس و شانگهای می‌تواند پیوندهای دو کشور در زمینه‌های مختلف را تقویت نماید.

لی ونتانگ (Li Wentang) معاون رئیس دانشگاه مرکزی حزب کمونیست چین نیز با اشاره به اهمیت دو کشور چین و ایران در منطقه آسیا عنوان داشت که ایران و چین از دیرباز روابط بسیاری حسنه ای در ابعاد گوناگون داشته اند و این روابط همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد که در حال حاضر جهان در حال تحول است و در این شرایط ایران و چین باید همکاری‌های خود را در زمینه‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی برای مواجهه با شرایط جدید بیش از پیش تقویت کنند.