جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

مراسم روز ملي اقتصاد ايران در شانگهاي برگزار شد

در مراسم روز ملي اقتصاد ايران در شانگهاي تأكيد شد؛
افزايش روابط تجاري ايران و چين تا 50 ميليارد دلار در 5 سال آينده

مراسم «روز ملي اقتصاد ايران» با حضور وزير بازرگاني، رئيس اتاق ايران و چين، سفير ايران در چين، رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، رايزن بازرگاني چين در ايران و جمعي از فعالان اقتصادي دو كشور صبح امروز از سوي اتاق ايران و چين در شانگهاي برگزار شد.
آقای «دكتر مهدي غضنفري» وزير بازرگاني در اين مراسم خاطرنشان كرد:‌ روابط ايران و چين يك رابطه ديرينه، پايدار و اساسي است و اشتراكات زيادي اين رابطه را در گذشته شكل داده و در آينده تداوم خواهد داد.
وي ابراز اميدواري كرد؛ با توجه به مصمم بودن دو طرف به توسعه روابط اقتصادي، حجم روابط ايران و چين بيش از پيش افزايش يابد.
وزير بازرگاني گفت: مقامات جمهوري اسلامي ايران مانند گذشته علاقمند هستند كه بخش خصوصي دو كشور راه‌هاي جديدي براي توسعه روابط پيدا كنند.
به گفته او وزارت بازرگاني ايران از رويكرد بخش خصوصي ايران در ارتباط با همكاري با بخش خصوصي چين حمايت مي‌كند و هر جا نياز به پشتيباني دولت از تصميم و رويكرد جديد اتاق ايران و چين باشد، اين حمايت را خواهد داشت.
غضنفري با بيان اين كه «ايران با حجم GDP 800 ميليارد دلار از قدرتمندترين كشورهاي منطقه است» افزود: ايران توانسته با 170 كشور جهان روابط دادوستد تجاري و صنعتي داشته باشد. كشور ما همچنين در بخش‌هاي كشاورزي، معدن و ذخاير معدني ويژگي‌هاي خوبي دارد.
وي در ادامه به تشريح توانمندي‌هاي اقتصادي ايران در حوزه خدمات فني – مهندسي پرداخت و يادآور شد: ايران در حوزه نانوتكنولوژي نيز موقعيت ممتازي را در بين كشورهاي منطقه دارد.
با اشاره به رشد حجم روابط دو طرف از 7 ميليارد دلار به بيش از 20 ميليارد دلار، گفت: ايران به دليل رشد اقتصادي اخير و درآمد سرانه‌اش پيام مهمي براي توليدكنندگان چين و كشورهاي مشابه دارد. ايران كالاهاي با كيفيت بالا و دوام خوب را مصرف مي‌كند، لذا نياز به مشاركت بالا در زمينه‌هاي كار بانكي و كار بيمه‌اي بين ايران و چين وجود دارد.
وزير بازرگاني با اشاره به برخي مشكلات سياسي بين ايران با برخي كشورهاي غربي گفت: همانطور كه مي‌دانيد ايران با نوعي فشار رسي و غيررسمي مواجه شده است، اما اين تحريم‌ها برخلاف منافع بنگاه‌هاي اقتصادي، توليدي و صنعتي فعال در كشورها است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: امروزه اهداف انساني اجازه نمي‌دهد فرمول تحريم را عليه كشورها اعمال كرد.
به گفته وي در شرايطي كه در تمام دنيا بر توسعه تجارت و بازبودن درها براي روابط تجاري تاكيد مي‌شود، شاهد برخي تحريم‌ها هستيم، اما عليرغم اين فشارها شركت‌ها و بنگاه‌ها ادامه راه خود را در گفت و گو، تعامل و همكاري بيشتر مي‌بينند.
وزير بازرگاني در پايان گفت: بهتر است راه را براي توسعه روابط ملت‌ها و گسترش سرمايه‌گذاري‌ها باز كنيم.
بخش خصوصي ايران و چين در كنار يكديگر موانع را پشت سر خواهند گذاشت و آينده روشني را پيش رو دارند.
– تأكيد بر سرمايه‌گذاري مشترك بين ايران و چين
«اسدالله عسگراولادي»
رئيس اتاق مشترك ايران و چين نيز در سخناني در اين مراسم تصريح كرد: اتاق ايران و چين در طي 10 سال اخير توانسته جايگاه خود را در ارتقاي روابط دو كشور به اثبات برساند.
وي گفت: حجم روابط تجاري ايران و چين در 10 سال قبل 5.3 ميليارد دلار بود و رسيدن اين رقم تا مرز 30 ميليارد دلار كار اندكي نبود.
وي از علاقمندي بسياري از كشورهاي منطقه به كار تجاري با ايران خبرداد و افزود: دستيابي به بازار ايران از سوي بسياري از كشورها به عنوان هدف دنبال مي‌شود و ما هم بايد از اين مسأله بهترين بهره برداري را داشته باشيم.
عسگراولادي ادامه داد: ايران در ده رشته مختلف مي‌تواند با چين همكاري داشته باشد كه صنايع زيردستي، پتروشيمي، صنايع معدني، انواع صنايع ساختماني، كالاهاي مصرفي، محصولات كشاورزي و صنايع غذايي از آن جمله هستند.
وي ابراز اميدواري كرد: ايران با كمك چين فرآورده‌هاي غذايي را به بهترين شكل بسته‌بندي كند و براي كشورهاي اطراف و مصارف داخل ايران استفاده شود.
وي بار ديگر «سرمايه‌گذاري مشترك» بين دو كشور را مورد تأكيد قرار داد و افزود: داشتن «حمل و نقل مشترك» نيز يكي از ضروريات است. همچنين دو كشور مي‌توانند در زمينه گردشگري و هتلداري با يكديگر سرمايه‌گذاري مشترك داشته باشند.
وي تأكيد كرد: به راحتي تا 5 سال آينده حجم روابط را تا 50 ميليارد دلار بالا مي‌بريم.
وي همچنين با اشاره به تحريم‌ها عليه ايران گفت: هر تحريمي ما را كارآمدتر و خودكفاتر كرده است. از تحريم‌ها نمي‌ترسيم اما در مسائل سياسي هم دخالت نمي‌كنيم و قصد داريم اقتصادمان را رشد دهيم.
وي افزود: مي‌توانيم شاهد بسط معاملات، گردشگري، صنايع، سدسازي و پتروشيمي مشترك و افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي دوجانبه باشيم.
عسگر اولادي اعلام كرد: در سمينار آينده كه در شانگهاي برگزار مي‌شود 100 نفر از كارآفرينان چيني را گردهم خواهيم داشت و اين سمينار روابط دو طرف را گسترش مي‌دهد.
وي با بيان اين كه «ايران و چين مي‌توانند نقش مهمي در منطقه داشته باشند» افزود: ايران بزرگترين شريك تجاري چين است، سرمايه‌هاي چين در ايران امن خواهد بود و امنيت سرمايه‌گذاري در كشور ما وجود دارد.
عسگراولادي در ادامه به تشريح مزيت‌هاي نيروي كار ارزان، انرژي فراوان و پتانسيل‌هاي اقتصادي زيادي كه در ايران وجود دارد، پرداخت.
وي آمادگي اتاق ايران و چين را در زمينه ارائه هر گونه اطلاعات تجاري به چين در زمينه‌هاي مختلف صنايع و سرمايه‌گذاري اعلام كرد و گفت: قصد داريم در پروژه‌هاي مختلف چين، مشاركت كاربردي داشته باشيم.
وي به تجار چيني اطمينان داد از سرمايه‌گذاري در ايران زيان نخواهند كرد و گفت: اگر بتوانيم بانك مشترك با چين داشته باشيم، مبناي معاملات را به ارز ريال و يوان مي‌آوريم و مي‌توانيم در توسعه كارها كوشا باشيم.
وي «سرمايه‌گذاري مشترك» را مبناي توسعه اقتصادي كشورها دانست و گفت:‌ اگر در بخش صنايع و سرمايه‌گذاري در صنايع كوچك و متوسط قوي عمل كنيم، اقتصاد شكوفايي خواهيم داشت.
رئيس اتاق ايران و چين در پايان گفت: بايد به فكر توسعه توليدات كشورهايمان باشيم و اميدواريم به زودي شاهد تحقق اين مهم باشيم.
– سياست‌هاي جديد اتاق ايران و چين براي توسعه روابط اقتصادي
«مجيدرضا حريري» ‌نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين هم در ابتداي سخنان خود ضمن قدرداني از حاضرين و مسؤولان دو كشور، برگزاري اين نشست در شانگهاي را گامي در جهت بسط و توسعه اقتصادي دو كشور برشمرد.
وي ابراز اميدواري كرد: بهره لازم از اين جلسه حاصل شود و با توجه به اطلاعات و رهنمودهاي عرضه شده در اين جلسه روابط اقتصادي دو كشور به سوي استحكام و پايداري هرچه بيشتر حركت كند.
حريري گفت: اتاق ايران و چين در نظر دارد ضمن تلاش براي توسعه روابط اقتصادي بين دو كشور با اعمال سياست‌ها و تبليغ برنامه‌هايي، سياست‌هاي جديد خود را در راه ارتقاي اين روابط پيگيري كند.
حريري ادامه داد: روابط اقتصادي دو كشور به مرحله‌اي از رشد و توسعه رسيده است كه لازم مي‌بينيم راهكارهايي جهت استحكام و پايداري آن در اين همايش موضوع بحث قرار گيرد.
وي پيش بيني آينده 50 ميليارد دلاري روابط اقتصادي دوجانبه را نيازمند تبيين برنامه‌هايي منسجم دانست و ابراز اميدواري كرد حاصل اين گونه جلسات منتج به چنين نتيجه و دستاوردي شود.
سفير ايران در چين نيز با اشاره به حجم روابط 30 ميليارد دلاري ايران و چين بر وجود زمينه‌هاي توسعه مراودات تا 50 ميليارد دلار تأكيد كرد.
«مهدي صفري» با اشاره به ورود كشور چين به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي بزرگ در ايران گفت: براي عبور از مرحله 30 ميلياردي دلاري و ورود به مرحله 50 ميليارد دلاري بايد برنامه ريزي براي سرمايه‌گذاري مشترك توسعه پيدا كند.
وي روابط تجاري دوجانبه ايران و چين را نيازمند بازنگري دانست و يادآوري شد: روابط تجاري دو كشور بايد به سرمايه‌گذاري و تجارت دوجانبه تبديل شود، زيرا جاي كالاهاي ساخته شده ايران در بازار چين خالي است.
صفري افزود: هر دو كشور مي‌توانند در توسعه فناوري‌هاي تجاري همكاري كنند و سفارت ايران در چين آماده رفع موانع تجاري ميان دو كشور است.
– تجارت 900 ميليون دلاري شانگهاي با ايران
«جي شيادونگ» نايب رئيس كنفدراسيون بازرگاني و صنايع شانگهاي نيز با اشاره به سابقه تمدن هزارساله ايران و چين گفت: از سال 1979 ارتباط اقتصادي ايران و چين مجدداً آغاز شد و به سرعت رشد كرد.
وي افزود: ايران با ساخت مناطق آزاد اقتصادي توانست روابط اقتصادي خود با چين را توسعه دهد  وسرمايه‌گذاران چيني نيز علاقمند سرمايه‌گذاري در ايران هستند.
شيادونگ شانگهاي را اولين و بزرگترين مركز اقتصادي چين دانست و گفت: GDP شانگهاي به 2 هزار ميليارد دلار رسيده است و اين رشد همچنان ادامه دارد.
وي افزود: 144 كشور با بيش از 56 هزار شركت خارجي در شانگهاي سرمايه‌گذاري كرده‌اند و دولت چين تصميم گرفته است كه مركز فاينانس بين‌المللي خود را به شانگهاي منتقل كند.
وي در ادامه يادآور شد: كنفدراسيون صنايع شانگهاي بيش از 30 هزار عضو جذب كرده و در حال توسعه روابط خود با ساير نهادها است و با اعزام هيأت‌ها بيشتر مي‌تواند به اهداف مورد نظر دست پيدا كرد.
وي تصريح كرد: ‌در سال 2009، حجم روابط شانگهاي با شركت‌هاي ايراني 900 ميليون دلار بوده است و كنفدراسيون صنايع شانگهاي از شركت‌هاي ايراني پشتيباني خواهد كرد.
«وان لي پينگ» كنسول چين در تهران نيز ضمن تشريح موقعيت اقتصادي ايران گفت: ايران در زمينه منابع نفت و گاز غني است و مواد معدني فراواني دارد.
وي دارو، ماشين‌آلات، خشكبار، فرش و غيره را از جمله محصولات صادراتي ايران برشمرد و سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را در حوزه برق  و انرژي و خودرو دانست.
لي پينگ افزود: دولت ايران درصدد هدفمند كردن يارانه‌ها است كه ممكن است قيمت برق و گاز صنايع بالا برود.
وي در ادامه يادآور شد: از سال 1998 تا 2008 سالانه 30 درصد، رشد در حجم مبادلات ايران و چين داشتيم و در سال 2009 با توجه به كاهش قيمت نفت حجم مبادلات از لحاظ مبلغي افت داشته است.
وي افزود: شركت‌هاي چيني در صنايع مختلفي از قبيل نفت و گاز، سدسازي، پل سازي، مس، آلومينيوم و خودروسازي قراردادهاي زيادي را با شركت‌هاي ايراني منعقد كرده‌اند كه به زودي به نتيجه مي‌رسند.
– ضرورت ايجاد كميته مشترك تجاري
«بابك افقهي» رئيس سازمان توسعه تجارت ايران هم در سخناني در اين مراسم كه با حضور جمع كثيري از فعالان اقتصادي ايران و چين در محل هتل لانجمونت شانگهاي برگزار شد، به ارايه توضيحات تكميلي درباره شرايط جغرافيايي و اقتصادي كشورمان پرداخت.
وي گفت: ايران با حجم توليد ناخالص داخلي 800 ميليارد دلار، در حوزه‌هاي مختلف انرژي، كشاورزي، معدن و خدمات پتانسيل‌هاي بالايي دارد و در تنوع محصولات كشاورزي رتبه چهارم را دارد و دومين كشور توليدكننده نفت و گاز جهان است.
وي افزود: 57 درصد صادرات غيرنفتي ايران را كالاهاي صنعتي تشكيل مي‌دهد و 82 درصد كالاهاي وارداتي سرمايه‌اي هستند. ايران به لحاظ ذخاير معدني بسيار غني است و در حوزه صنايع دستي نيز پتانسيل‌هاي خوبي دارد.
وي همچنين نزديك بودن به 15 كشور همسايه را به معناي دسترسي آسان به بازار مواد اوليه اين كشورها ارزيابي كرد و گفت: موقعيت استراتژيك و ژئوپولتيكي ايران در هيچ جاي دنيا نظير ندارد و علاوه بر تنوع محصولات، بازار ايران ويژگي‌هاي خاصي دارد.
افقهي در ادامه با تأكيد بر ضرورت توسعه روابط تجاري دو كشور ابراز اميدواري كرد؛ دفتر تجاري اتاق ايران و چين در پكن كه به زودي تأسيس مي‌شود، همانند دفتر اين اتاق در شانگهاي بتواند فعالان اقتصادي دو طرف را به يكديگر معرفي كند و زمينه‌هاي همكاري دو طرف را فراهم كند.
رئيس سازمان توسعه تجاري كشورمان روند صادرات غيرنفتي ايران را مثبت و روبه رشد خواند و افزود: با توجه به تأكيداتي كه در اين زمينه وجود دارد، هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله داريم.
وي ادامه داد: ايران با سياست مشاركت در توسعه اقتصادي و ارتقاي مديريت‌هاي فني به دنبال افزايش جذب سرمايه‌گذاري‌ها خارجي در كشور است.
وي گفت: با توجه به ركود جهاني، ايران در بخش صادرات غيرنفتي 16 درصد رشد داشته است كه اين نشان دهنده قابليت‌هاي بالاي كشور ما است.
افقهي در ادامه تصريح كرد: موافقتنامه‌هاي مشتركي كه بين ايران و چين امضا شده است، زمينه‌هاي اوليه را براي رشد مبادلات فراهم كرده است، اما روابط ايران و چين بايد به سرعت افزايش پيدا كند و اين امر نيازمند به سرمايه‌گذاري‌هاي دو جانبه است.
وي پيشنهاد داد با تشكيل كميته مشترك تجاري بين دو كشور گام اساسي در راستاي افزايش روابط تجاري دو طرف برداشته شود.
– امضاي تفاهم‌نامه دوجانبه بين اتاق ايران و چين و اتاق بازرگاني پودونگ شانگهاي
در ادامه برگزاري مراسم روز ملي اقتصاد ايران در شانگهاي، تفاهم‌نامه همكاري دوجانبه بين اتاق مشترك ايران و چين و اتاق بازرگاني شانگهاي به امضا رسيد.
«اسدالله عسگراولادي» رئيس اتاق مشترك ايران و چين در خصوص اين تفاهم نامه تصريح كرد: قصد داريم به دنيا بگوييم ايران و چين سعي دارند مبادلات خود را تا حد امكان افزايش دهند.
وي با اشاره به تحريم‌ها عليه ايران افزود: قطعنامه‌هايي كه عليه ايران مي‌دهند، نشان دهنده حسادت‌هاي برخي كشورهاي غربي است.
عسگر اولادي در پايان تاكيد كرد: ما روابط خود را ادامه مي‌دهيم و از تحريم‌ها هراسي نداريم.